Alberto Rigoni feat. Marco Minnemann - EvoRevolution

Label : AR Music Production | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Heeft u zich altijd af afgevraagd hoe een ruim dertigminuten durende jamsessie van basgitaren en drums precies klinkt? Ik zou zeggen ga snel ‘EvoRevolution’ luisteren want dat is wat u krijgt. Alberto Rigoni is de man waar het om draait. Rigoni heeft al menig plaat uitgebracht, waaronder de Vivaldi Metal Project albums. Blijkbaar is hij ook componist en komt nu met een solo dingetje uit en heeft hiervoor de muziek helemaal zelf gecomponeerd. Gezien hij niet (zo goed?) kan drummen heeft hij superdrummer Marco Minnemann gevraagd om het album in te spelen. Het resultaat? Ja, een half uur durende jamsessie dus.

Er staan twee tracks op het schijfje, het ruim dertigminuten durende ‘EvoRevolution’ en het vier minuten durende ‘Back To Life’. ‘EvoRevolution’ zou volgens Rigoni moeten bestaan uit zes hoofdstukken die bij elkaar één verhaal vertellen, daar moet ik de man op zijn woord geloven want er zijn geen teksten en ook muzikaal hoor ik weinig verhaal. Zoals ik eerder zei, het voelt meer aan als een lange jamsessie. Dat is super tof om te spelen maar erg saai om naar te luisteren. Nu zitten er eigenlijk best goede ideeën tussen maar dan is het gebrek aan instrumenten wel een belemmering voor de luisterplezier. Erg jammer dus. Verder wordt het wel gewoon goed gespeeld hoor, voornamelijk Marco Minnemann is bij vlagen indrukwekkend, maar enkel dat is niet voldoende. Het tweede nummer is eigenlijk een voortzetting van het eerste nummer, wat dus ook weinig voldoening brengt.

Jammer, als dit album was uitgewerkt met gitaren en keyboards dan was de beleving héél anders geweest. Ik vermoed dat ik dit werkstuk dan een stuk beter had kunnen waarderen dan dat ik nu doe. ‘EvoRevolution’ is misschien interessant voor de drummers en/of basgitaristen onder ons, maar verder zou ik niet weten wie dit album zou willen hebben. Voor mij in ieder geval een plaat om snel achter mij te laten.