Yob - Our Raw Heart

Yob - Our Raw Heart

Label : Relapse | Archiveer onder doom metal

Vera : Zware kost! Dat is YOB altijd geweest, maar met elk album onderscheidden ze zich toch van de massa, ook al hebben zij intussen aan populariteit gewonnen door lucratieve happenings als Roadburn en mogelijk ook Desert Fest. Hun sludgy voortstuwende doom metal wordt vervat in lange composities, uit het brein ontsproten van bandleider Mike Scheidt (zang, gitaar), maar evenzo belangrijk in dit uit het Amerikaanse Oregon afkomstige trio zijn de bijdragen van bassist Aaron Rieseberg en drummer Travis Foster.

Het meest recente album van YOB was ’Clearing The Path To Ascend’ eind 2014. Maar aan dit nieuwe album ‘Our Raw Heart’ ging een lijdensweg vooraf. Misschien dat het daardoor nog net wat intenser en meer beschouwend klinkt. Begin 2017 belandde Mike Scheidt op de spoeddienst van een ziekenhuis met acute pijn. Een levensbedreigende operatie en een lange revalidatie stonden hem te wachten. Met ontzag lees ik dit. Hoe moedig hij het lot aanvaardde en hij er uiteindelijk bovenop kwam, met een herkenbaar album als uiteindelijk resultaat. Het lijdt geen twijfel dat dit album een catharsis is van Mike’s harde tijd. Dat wordt samengevat in vijf kwartier getormenteerde, slepende klanken. Enerzijds is er meer beschouwing, anderzijds zijn de rigoureuze momenten ook vlijmscherp. Cleane zang en grunts worden afgewisseld, zompige tirades versus innerlijke reflectie. Het is een parade van introspectieve reflectie, met de uitbarstingen van een vulkaan, waarbij lange track van 16 tot 14 minuten niet geschuwd worden en we persoonlijk de eentonige dreun van de mechanisch klinkende single ‘The Screen’ het minst geslaagd vinden. Dat mag als persoonlijke beleving beschouwd worden, maar zoals we eerder stelden, niet echt toegankelijk.