Uada - Cult Of A Dying Sun

Uada - Cult Of A Dying Sun

Label : Eisenwald Records | Archiveer onder black metal

Koen S. : Binnenvallen met een knaller van een riff en dat volhouden tot de laatste seconde van het album gespeeld is? Uada krijgt het voor mekaar op hun tweede album ‘Cult Of A Dying Sun’. Ik werd een beetje koud gepakt toen Uada onverwachts op de proppen kwam met hun debuut ‘Devoid Of Light’ in 2016, maar sindsdien volg ik ze van dichtbij en is het wachten op meer. Dik twee jaar later brengen zij dus een opvolger uit, waarbij ik hoge verwachtingen koester. Na één luisterbeurt wordt duidelijk dat de ‘gemutste’ bende het ingeslagen pad is blijven volgen met hun black metal en dat er structureel niets veranderd is, behalve de ‘betere’ productie, die ‘Cult Of A Dying Sun’ makkelijker verteerbaar maakt dan z’n voorganger. ‘Devoid Of Light’ klonk chaotischer en donkerder.

Zoals eerder gezegd is dit een riff-feest van begin tot eind, gekruid met meeslepende refreinen in een rauwe doch heldere zwartmetalen brij waarbij de herkenbare vocalen van Jake een belangrijke rol vertolken en de bas prominent aanwezig is, terwijl de drumkit bijna constant zwaar mishandeld wordt. ‘The Purging Fire’ is een aanstekelijke opener en ‘Snakes And Vultures’ een uitstekend geschreven song met geweldige gitaarpartijen. ‘The Wanderer’ is dan weer een instrumentaal nummer met een zeer apart sfeertje: sluit je ogen en droom weg in dit heerlijke muzikale landschap. Dit boeiende drama is bijna zo mooi als de venusheuvel van een vrouw en vanaf het titelnummer gaat het gestaag bergop tot de grote finale met het tien minuten durende ‘Mirrors’. Een prachtig einde van een prachtige plaat!

Het uitstekende artwork werd wederom verzorgt door onze Belgische trots Kris Verwimp, alom bekend van zijn werk voor zowat elke zwart getinte band in je muziekcollectie en de mix werd ditmaal gedaan door Arthur Rizk, die eerder werkte met Volahn, Inquisition, Power Trip, Mammoth Grinder etc. Kopen zou ik zeggen, en snel zijn indien je ze op wax wil, want de zilveren vinyl versie is al uitverkocht alvorens de plaat uit is en de eerste persing van het zwarte vinyl is ook al bijna de deur uit. Dit is geen ‘Cult Of A Dying Sun’ maar de ‘Rise Of A Living Star!