Satori Junk - The Golden Dwarf

Satori Junk - The Golden Dwarf

Label : Endless Winter | Archiveer onder stoner

Bart M. : In 2012 werd Satori Junk opgericht in Milaan. Hun doel is om de luisteraar een andere dimensie in te trekken met hun wazige riffs en klassieke jaren zeventig invloeden. Na een demo en een aantal shows brachten zij in 2015 hun gelijknamige, eerste album uit en nu is daar eindelijk de opvolger: 'The Golden Dwarf'!

Het album begint na de intro met de weemoedige inleiding van 'All Gods Die', waarna Satori Junk een heftige psychedelische doom sfeer neerzet. De ene zware, fuzzy riff na de andere wordt het brein van de luisteraar in gezonden, onder het melancholische stemgeluid van Luke Von Fuzz. En met deze riffs en vocals en heel wat onvoorspelbare geluidseffecten krijg je al snel het idee dat je je begeeft in de wondere wereld die Lewis Caroll een aantal decennia geleden voor Alice bedacht. Het wonderland. De zware geluiden blijven komen en zorgen ervoor dat je je volkomen op je gemak voelt tijdens de ondergang in het konijnenhol, maar de op de achtergrond aanwezige orgel maakt alles net een beetje ongemakkelijker en spookachtiger. En zo gaan we dieper en dieper de steeds warmer wordende afgrond tegemoet. Maar nergens onderweg wordt er alarm geslagen, want het voelt allemaal zo goed. En vertrouwd. En warm. 'The Golden Dwarf' is een bovenaards avontuur met om elke hoek weer een aangename verrassing, een onverwachte wending die dit verhaal een extra dimensie geeft. Dit zijn lange nummers, maar ik verzeker je dat er echt geen enkel moment is dat de muziek verveelt of de aandacht minder laat worden.

Uiteindelijk komen we, na een lange, verwarrende reis, aan bij 'The Golden Dwarf', een prachtig nummer dat duidelijk gebaseerd is op Black Sabbath's 'Black Sabbath', maar deze band geeft hier net een iets donkerdere doomsfeer aan. Creepy zelfs, door de keyboard effecten. Na dit initiële gedeelte komen we wederom terecht in een neerwaardse spiraal die alle stoner, doom en Sabbath cliches uit de kast haalt en er een bijzonder frisse wending aan geeft. Dit moet ik toch benoemen als een Black Sabbath medley, maar dan wel echt een hele goede.

Het album sluit af met een cover, namelijk 'Light My Fire' van The Doors. Ik heb de laatste tijd best wat goede covers voorbij horen komen, maar eens in de zoveel tijd kom je er één tegen die het origineel overtreft. Oh jee, wat zeg ik nou? Ja, dat gebeurt, en dit is daar één van. Misschien komt het door mijn voorkeur voor zware, langzame muziek of wellicht heb ik het origineel al veel te vaak gehoord, maar waarschijnlijk komt het omdat Satori Junk hun eigen, geweldige draai geeft aan dit eerbetoon. Ik weet niet wat de verborgen boodschap aan het einde betekent maar het zal zoiets zijn als: "It's fun to take a trip."

Dit is wat je krijgt als je een jonge maagd als Abysmal Grief een baby laat verwekken met een ervaren vent als Electric Wizard en tijdens de zwangerschap een dosis LSD naar binnen werkt. Terwijl je Acid Witch op hebt staan.