Lunatic Soul - Under The Fragmented Sky

Lunatic Soul - Under The Fragmented Sky

Label : KScope | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Lunatic Soul, het soloproject van Riverside’s Mariusz Duda, bestaat tien jaar. Dit zesde studioalbum ‘Under The Fragmented Sky’ is een uitloper van de vorige plaat ’Fractured’ die vorig jaar in de herfst verscheen. De titel is geïnspireerd door de tekst van ‘A Thousand Shards Of Heaven’ van de voorganger en muzikaal wordt er ook op verder geborduurd, hetzij nog meer experimenteel. Dat betekent weinig zang, veel ambient en electro, repetitieve patronen en slechts twee songs die men onder de noemer ‘singer-songwriter’ kan categoriseren, namelijk het verhalende titelnummer en de afsluiter ‘Untamed’ wat ook als single uitkomt en waarop Vaaver (ex-Destruction) als drummer te horen is.

Wanneer ik mijn bespreking van ‘Fractured’ herlees, dan geldt dit eveneens voor dit album. Het is te vergelijken met de solocarrière van Steven Wilson, volledige muzikale vrijheid, maar mij stelt het teleur. ‘He Av En’ is een dromerig instrumentaal stuk, waarna ‘Trials’ in feite maar één zinnetje heeft dat altijd herhaald wordt: ‘I try so hard to pretend’. Omgeven door experimentele ambient klanken. ‘Sorrow’ duurt nog geen twee minuten en kent wat woordeloze gezangen, terwijl even later ‘Shadows’ en ‘Rinsing The Night’ ook instrumentaal zijn. En wat kan ik vertellen over het acht minuten durende ‘The Art Of Repairing’? Het is net of je naar Tangerine Dream luistert. Op zich heb ik daar niets op tegen, maar ik verwacht toch wat meer van Mariusz Duda als je weet welke prachtige albums hij vroeger met Riverside gemaakt heeft.