Lamirál - This EP Has No Name And It's Alright

Label : I For Us Records | Archiveer onder punk / hardcore

Release type: Mini-CD

Bart M. : Wow, voor je het weet heb je deze EP gewoon dertig keer achter elkaar geluisterd. Hij is kort maar krachtig, een ideale formule voor een EP dunkt mij. Deze vier heren uit België putten hun energie uit meerdere genres, denk hierbij vooral aan hardcore en metalcore, en toen ik voor het eerst 'Behind The Mask Of Ananké' hoorde haalde ik mijn schouders op en dacht dat dit een imitatie van Converge was. Converge, die het genre waarin ze spelen hebben gedefinieerd, is uiteraard een voorbeeld voor veel bands die harde, snelle en betekenisvolle muziek willen maken, beukmuziek die verder gaat dan enkel het gebeuk.

Toen echter het tweede nummer, 'Wolves', begon hoorde ik al duidelijk dat Lamiràl echt geen simpele imitatie was. Als het mogelijk is, en blijkbaar is dat mogelijk, hoorde ik hier een soort van hardcore rock 'n roll, een bepaalde groove in de nummers die de stijl compleet anders maakt dan wat de rest doet. En dat maakt het erg interessant. Het is duidelijk dat Converge van invloed is geweest op deze muziek maar Lamiràl heeft hier vervolgens hun hele eigenzinnige draai aan gegeven. Dit wetende ga je met heel andere oren naar de muziek luisteren en merk je dat het (hoge) niveau waarop de muzikanten spelen in elk nummer duidelijk naar voren komt.

Voor zover ik weet (alles wat ik over deze band vind is in het Frans en die taal ben ik niet volledig machtig; misschien voor hun ook handig om Engels als voertaal te gaan gebruiken!) is deze EP het eerste dat ze officieel uitbrengen en het klinkt echt goed. Ik vroeg laatst aan een band: "Hoe komt het dat jullie debuutalbum al zo'n gepolijst geluid heeft?", en het antwoord was, terecht: "Waarom zou dat niet zo zijn? We maken precies dat geluid dat we willen maken, we zijn niet zoekende naar ons eigen geluid." En dat gevoel heb ik hier ook, een band die weet wat voor muziek ze willen maken en dat dan ook doet. Alhoewel het voor mij niet het diep emotionele niveau bereikt wat bepaalde, andere bands doen, denk ik dat Lamiràl dat voor anderen wel kan doen. Dat blijft iets persoonlijks natuurlijk. Al met al een heel goede plaat.