Soliloquium - Contemplations

Soliloquium - Contemplations

Label : Transcending Records | Archiveer onder doom metal

Vera : Het Zweedse Soliloquium gaat mogelijk fans van Katatonia, Swallow The Sun en October Tide een hart onder de riem steken in deze harde tijden. Een lange aanlooptijd hadden ze wel nodig. Drie EP’s en het debuutalbum ‘An Empty Frame’ (2016) gingen vooraf aan het album dat we nu bespreken ‘Contemplations’. Intussen heeft het duo, bestaande uit Stefan Nordström (zang, gitaar) en bassist Jonas Bergkvist, wel de nodige verbeteringen aangebracht. Ze zijn niet langer een kopie van hun voorbeelden, maar vinden een eigen sound op ‘Contemplations’, een vijftig minuten pleidooi in doom/death metal, met producer Mike Watts achter de drums.

In het negen minuten durende openingsnummer ‘Chains’ krijgt zanger Mikko Heikkilä van Kaunis Kuolematon meteen een gastrol. Een mooi opgebouwde song met heldere gitaren die overgaan in gierend geweld met grunt en de nodige stuwkracht etaleren. Uitwaaierende gitaren die een vlucht nemen, daarna snibbige, bijna zwartgeblakerde zang die eens te meer leidt naar zwevende gitaarsolo’s. Kortom, dit zit wel snor. Later is er ook nog cleane zang, die wordt voortgezet in ‘Catharsis’ met – inderdaad – een gitaarsound die ons aan Katatonia doet denken. Het instrumentale ‘Streetlights’ opent de weg naar meer doom/death passages in ‘Unfulfilling Prophecy’, met knappe gitaarfragmenten en geijkte balans tussen cleane zang, rollende grunt en zwartgeblakerde furie. De band wilt ook tegemoet komen aan een shoegaze publiek en ‘22’ is daar een mooi voorbeeld van. Mikko is ook te horen in de song ‘In Affect’, eens temeer een song waar het contrast tussen introspectie en rigoureuze doom/death metal volgens het boekje wordt uitgespeeld. Vernieuwend is het niet, maar wel lekker!