The Slyde - Awakening

The Slyde - Awakening

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Canada staat niet bekend als een land waar véél sterke metal bands vandaan komen maar dat betekent natuurlijk niet dat er geen talent aanwezig is. Één van deze bands is The Slyde, een groep uit Toronto die een soort van pop-rock progressieve metal speelt. De band bracht in 2011 het debuutalbum ‘Feed The Machine’ uit en kwam vorig jaar nog met een nieuwe EP genaamd ‘Back Again’. Zeven jaar na het debuutalbum komt de band dus met de opvolger ‘Awakening’.

De band zegt zelf vooral progressieve rock te spelen, daar ben ik het geheel mee oneens. Eigenlijk doet de muziek mij meer denken aan uptempo pop-rock die in een metal jas is gestoken. Er zijn een aantal zaken in de muziek die mij tot die conclusie brengen, de liedjes zijn vrij kort (het langste nummer duurt ‘maar’ vijf en een halve minuut), de muziek is zeer toegankelijk, de melodieën blijven makkelijk hangen, en de zang is clean en melodieus. Eigenlijk zijn er maar een handjevol progressieve elementen te vinden op het album, uiteraard gaat het uiteindelijk om de muziek en niet om het hokje waarin het wordt gestopt. De liedjes zijn niet al te ingewikkeld en daardoor is de muziek erg makkelijk om naar te luisteren en goed te vinden. Het zijn voornamelijk de gitaarpartijen en zang van Nathan Da Silva, en de keyboards van Sarah Westbrook, die de liedjes vormen en smaak geven, de drums en basgitaren hebben een meer ondersteunende rol. Dit is vooral te horen op de betere liedjes van het album, ‘Walk With Me’ en ‘So Blind’.

Ik kan eigenlijk alleen maar concluderen dat de Canadezen een prima album hebben gemaakt. Het is toegankelijke muziek, lekker uptempo, muzikaal in orde, en zeer melodieus. Hoewel ik eigenlijk weinig tot geen kritiek heb is het toch geen hoogvlieger, daar is het gewoon niet bijzonder genoeg voor. Ook de stem van Da Silva vind ik ietwat zoetsappig, een agressievere stem had wat mij betreft iets beter geweest. Hoe dan ook, ‘Awakening’ is een prima album en ik verwacht dan ook wel een groter publiek voor de Canadezen.