Angelus Apatrida - Cabaret de la Guillotine

Label : Century Media | Archiveer onder heavy / power metal

William Pezy : Ook op het zesde album van de Spanjaarden druipt het Bay Area Thrash gevoel in grote hoeveelheden uit mijn speakers. Dat zal dan ook wel de reden zijn dat ik de plaat vaak draai. Hoewel de grote namen als Testament en Exodus het mondiaal nog steeds (of alweer, net wat je wilt) uitstekend doen is het ook wel eens lekker eens een frisse draai mee te maken. Dat is precies wat deze band doet. Ze voeden het genre met ingrediënten uit Duitse thrash en serveren het met ene trekje van NWOBHM.

Daarmee krijg je agressieve maar hele melodieuze en energieke metal wat desondanks sterk doet denken aan Testament en het oude Exodus. De originaliteitsprijs zullen ze er niet meer winnen, maar dat maken ze goed met verrassend lekkere metal die ik graag een tandje harder zet. Qua inhoud scoort de band ook punten door maatschappij kritisch te durven zijn en sterk te ageren tegen de beperking van de vrijheid van meningsuiting die onder de noemer terrorisme bestrijding ons door de strot wordt geduwd. Interessant daarbij is de titel van de plaat. Voor de barbaren als het gaat om geschiedkunde: het ‘Cabaret de la Guillotine’ was het snackpaleis/restaurant waar je kon eten met uitzicht op de guillotine waar je landgenoten een kopje kleiner werden gemaakt. Een potje intelligente metal dus. Zo zie ik het graag. En niet onbelangrijker om nog te noemen: de zang van Guillermo Izquierdo is opvallend goed in het genre. Behalve flink te keer gaan kan hij echt zingen. Dat hoor je bijvoorbeeld tijdens ‘Farewell’ maar ik zet vooral het nummer met de ultieme riffs op: One of Us’. Fantastisch!