Hillsphere - Florescence

Hillsphere - Florescence

Label : Layered Reality Productions | Archiveer onder prog / sympho metal

Job : Hillsphere komt uit Amsterdam en speelt een gedreven vorm van prog met veel roots in de heavy metal en post-rock. ‘Florescence’ is de nieuwe plaat die eind deze maand uitkomt en is het werk dat de heren naar een groter publiek moet stuwen. Of dat echt gaat gebeuren weet ik niet, maar het is een stap in de goede richting, hoewel nog niet de grote stap die het had moeten zijn. Openend met naar de titeltrack vernoemd atmosferisch intro, dendert de band daarna steviger verder in heavy metal sferen op ‘The Breeding of Us’. Dat nummer duurt zes minuten en is instrumentaal. Het doet me gelijk afvragen wat de band hier aan ’t doen is want het voelt alsof ik een soort “tutorial” door moet voordat ik de rest van de plaat mag horen en er zit niet genoeg in ‘The Breeding of Us’ om echt te boeien. Een gemist kans om de luisteraar gelijk bij de strot te grijpen. Track 3 ‘Home’ is wederom een atmosferisch instrumentaal interlude dat nagenoeg niets toevoegt aan het geheel en voelt als “padding”.

‘Our Physical Way of Speaking’ is het eerste nummer dat de luisteraar een beetje wakker schud – midtempo en met duidelijke roots in oudere prog en met eindelijk een indruk van zanger Tim Beimer die overtuigt. Waarom hij niet op alle nummers zijn steentje bijdraagt is mij volstrekt onduidelijk. Wat nu wel opvalt, nu we ongeveer een kwartier met de plaat hebben doorgebracht, is dat de mix niet feilloos is, met drums die niet prominent genoeg zijn en vooral het gitaargeluid dat een stevige bite mist. Het schort aan het totaalplaatje en dat is zonde. Wat verder op de plaat komen die epics in de vorm van ‘Ghost of You’, ‘Mind at Rest’ en ‘Clairvoyance’ nog voorbij, maar te vaak valt de band daarin terug op de classic rock en post-rock invloeden – dat die goed zitten is al bewezen. Er wordt erg weinig risico genomen op ‘Florescence’ en dat zorgt voor een hoop gemist potentieel. Hopelijk weet de band voor de volgende wat meer lef te kweken.