Luca Princiotta Band - Rough Blue

Luca Princiotta Band - Rough Blue

Label : Metalville | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : Als je de hoes en informatie bekijkt van deze CD, denk je mogelijk dat hier een band met zanger zichzelf presenteert. Maar, op drie nummers na, is ‘Rough Blue’ een instrumentaal album. Naamgever Luca Princiotta is in het dagelijks leven sinds 2008 één van de vaste gitaristen van de begeleidingsband van Doro Pesch, maar nu vond hij de tijd rijp om zijn gitaarkunsten niet langer in dienst te stellen van een ander (Princiotta heeft ook met André Matos en Uli Jon Roth samengewerkt).

Het lijkt ook wel of hij al in de twee eerste tracks al zijn opgespaarde solo’s en creativiteit kwijt wil. Het is duidelijk dat Princiotta op de gitaar de weg wel weet. De Italiaan is veelzijdig in zijn spel. In ‘What It Takes’ schuift zanger Matteo Bertini voor het eerst aan met een aangenaam nummer als resultaat. Met ‘When Everything’s Right’ laat de Italiaan zijn meer jazz/fusion achtige kant horen. Met ‘The Guest’ krijgen we het stevigste nummer te horen, zo nu en dan worden er ook wat progressieve passages tegenaan gegooid in dit nummer. Knap staaltje werk. Een rustpunt is ‘Nothing But This Song’, een bluesy ballad. Het titelnummer heeft nog het meest weg van de instrumentaaltjes die Steve Vai nog wel eens op zijn albums laat horen, lichtgewicht met speelse gitaarloopjes. Afsluiter ‘We Need Time’ is wonderschoon. Er is in Italië een levendige rockscene. Hier is de kwaliteit van het gebodene niet altijd, op zijn zachtst gezegd, wat je verwacht of hoopt. Luca Princiotta weet met ‘Rough Blue’ het gemiddelde niveau te ontstijgen en levert een aangenaam, voornamelijk instrumentaal, album af. Als je afgaat op hetgeen Princiotta te bieden heeft, vraag je je af hoe hij het al zolang bij Fräulein Pesch uithoudt. Maar ja, er moet ook brood op de plank komen zullen we maar denken.