Aura Noir - Aura Noire

Aura Noir - Aura Noire

Label : Indie Recordings | Archiveer onder speed / thrash metal

Berto : Leuk als bands hun eigen genre promoten, zoals Aura Noir hun sound ‘black thrash attack’ pleegt te noemen. Dat scheelt het journaille weer hoofdbrekens over de stijl die de band hanteert. En ze hebben de spijker op de kop geslagen, want het is de perfecte omschrijving. Is je de subtiele toevoeging van de letter “e” aan de bandnaam opgevallen om zo de titel van het album te vormen ?

Dit is gelijk ook het enige subtiele aan dit album, want de rauwe en compromisloze thrash metal gaat van het begin af aan los op je trommelvliezen. Het zwarte randje wordt veroorzaakt door de achtergrond van twee leden van de band, namelijk gitarist Blasphemer (ooit gitarist in Mayhem) en drummer Apollyon (ooit bassist in Immortal). Aura Noir klinkt zoals Venom, Voivod en Celtic Frost hebben geklonken in hun glorie dagen. In hun gehele carrière hebben de mannen ook nog eens weinig tot geen concessies gedaan en spelen wat ze willen en klinken zoals ze willen. Vanaf opener ‘Dark Lung Of The Storm’ gaat het gas er dus op, waarbij de band soms de schijn van een langzamer nummer ophoudt, maar na een minuut gaat ze er toch weer vol gas vandoor. Het klinkt allemaal vrij simpel, maar Blasphemer weet subtiele hoekjes en randjes toe te voegen aan zijn riffs, waardoor het toch meer indruk maakt en blijft hangen. De band laat ook veel ruimte voor de riffs en de groove om zich een weg te banen naar je onderbuik, waarna de zang zich nestelt in je hoofd. Dit alles met als resultaat dat je helemaal bent opgenomen in de sound van Aura Noir en probeer dat maar eens kwijt te raken.