Radio Haze - Mountains

Radio Haze - Mountains

Label : Saol Music | Archiveer onder alternative / pop

Jan-Simon : Het gebeurt wel eens dat een band zichzelf anders ziet of hoort dan de argeloze luisteraar, maar zelden werd de plank zo faliekant misgeslagen als bij Radio Haze.

Zelf classificeert de band zich als stoner, maar als deze Duitse band stoner is, dan is Ed Sheeran het ook. En Snow Patrol en The Eagles en… ja, wie niet eigenlijk. Kortom, Radio Haze is van alles, behalve stoner en zet de recensent met deze zelfclassificering behoorlijk op het verkeerde been. Maar dat komt wel weer goed, als er een ding is dat je leert als recensent, dan is het wel dat je persberichten altijd met een flinke korrel zout moet nemen. Wat in ieder geval wel klopt is dat dit trio uit Beieren zich bezighoudt met retro rock, maar de retro is hier net even anders dan wat tegenwoordig hip is. Radio Haze lijkt zich vooral te richten op de classic rock met een bluesy ondertoon waarmee je het liefst over oneindig lange Amerikaanse snelwegen van niets naar nergens tuft. Radiovriendelijk en gepolijst, stevig maar vooral niet te stevig. Als Radio Haze ergens op lijkt dan is het vooral op Wolfmother, alleen wat traditioneler en met een bijzonder (Duits?) accent. De stem van zanger / gitarist Philipp Janoschke lijkt in bepaalde songs wat op die van Alex Turner en door de meerstemmige vocalen is het net alsof je Arctic Monkeys hoort die een Eagles tribute doen. Het is weer eens wat anders, zullen we maar zeggen.

‘Mountains’ is een degelijk album met catchy songs, dat nooit echt spannend wordt. Alle ruwe randjes zijn vakkundig weggeschaafd en wat overblijft is Duits “gründlich” en vooral steriel. Muziek die het goed doet op feestjes van een studentencorps voor als de dames en heren studenten eens lekker wild willen doen. Het is niet cutting edge, underground of anderszins ontregelend. Maar zeg nu zelf: is dat altijd nodig? Wie niet continu op het puntje van zijn stoel hoeft te zitten of steevast verrast wil worden zal ‘Mountains’ een fijne plaat vinden.