Wombbath - The Great Desolation

Wombbath - The Great Desolation

Label : Soulseller Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Pim B. : In 2014 keerde Wombbath terug, al kon je nog niet echt van een band spreken. Het was voornamelijk origineel lid Håkan Stuvemark die nieuw leven in deze Zweedse death metal legende blies. Hij was ook tussen 1990 en 1995 actief met Wombbath om daarna in andere bands op te duiken, zoals je kunt lezen in het interview uit 2015. In dat jaar verscheen eerst een split EP met Warhound en daarna het album ’Downfall Rising’. Dat album viel vooral op door de verschillende zangers. Na die release werd een vaste line-up geformeerd en er verschenen nog drie split releases met Revel In Flesh (2016), Departed Souls (2016) en Obscure Infinity (2017). Nu is het weer tijd voor een full-length, die overigens dit keer wordt uitgebracht door Soulseller Records.

Nog steeds klinkt Wombbath op en top Zweeds. Qua gitaarsound moet ik heel erg denken aan Grave. Het grote verschil met die band is echter dat Wombbath wat meer groove en melodie heeft. Op dat vlak duiken namen als Dismember en soms zelfs Paradise Lost op. De combinatie van de heavy sound met toffe melodieën werkt aanstekelijk. Het is vrijwel onmogelijk om dit 9 songs tellende album onbewogen te beluister. Ik moet ook de vocalen van Jonny Pettersson benoemen. Hij was al te horen op enkele tracks op ‘Downfall Rising’ en is nu dus de vaste brulboei. Zijn stijl bevalt mij erg goed. Zijn grunt is redelijk verstaanbaar en past heel erg goed binnen de sound van Wombbath.

De band bewijst met ‘The Great Desolation’ dat ze geweldige death metal maken. Catchy en lomp, zoals we het graag horen.