Thorium - Blasphemy Awakes

Thorium - Blasphemy Awakes

Label : Mighty Music | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Tien jaar na het verschijnen van hun derde album ‘Feral Creation’ melden de heren van het Deense Thorium zich terug aan het front met hun comeback album ‘Blasphemy Awakes’. De band lag een aantal jaar min of meer op zijn gat maar het bloed kroop waar het niet gaan kon en zo blies zanger Michael H. Andersen samen met oudgediende bassist KB Larsen (Volbeat) de band weer nieuw leven in. Nadat de gitaristen Kraen Meier (Sacrificial) en JP Storm (ex-Dominus) zich Thorium aansloten werd de Zweedse drummer Perra Karlsson (In Aeternum, ex-Nominon en ex-Deströyer 666) als laatste aan de vernieuwde line-up toegevoegd en mogen we, afgaande op de cv van de heren, bijna van een Scandinavische death metal supergroep spreken.

Thorium was voor mij geen onbekende naam, maar ik moest wel even in mijn geheugen spitten om er achter te komen waar ik deze band eerder was tegengekomen. In 2002 had ik de eer ook hun tweede studioalbum ‘Unleashing The Demons’ te bespreken en al teruglezende was ik niet heel enthousiast over deze plaat. Grootste euvel vond ik destijds dat Thorium zich met hun redelijk standaard death metal niet van de grijze massa wist te onderscheiden. Helaas moet ik ook nu weer vaststellen dat op het vierde album ‘Blasphemy Awakes’, ondanks hulp van Rogga Johansson (Paganizer, Ribspreader) en Jonas Lindblood (Teatre) geen hoogstaande death metal composities staan, die me op het puntje van mijn stoel doen zitten. Zeker, ‘Blasphemy Awakes’ is geen slechte death metal plaat, maar de nummers blijven niet echt hangen, hebben niets nieuws te bieden en zijn wat mij betreft net iets te ééntonig en te dertien in een dozijn. De WOW-factor is ver te zoeken op deze plaat en je zult mij er zeker niet op gaan betrappen dat ik deze plaat vrijwillig nog eens ga opzetten in mijn vrije tijd. Daarvoor komen er maandelijks net iets te veel platen uit die wél iets nieuws te bieden hebben. ‘Blasphemy Awakes’ is daarom denk ik ook alleen interessant voor de echte diehard verzamelaars.