Nils Patrik Johansson - Evil Deluxe

Nils Patrik Johansson - Evil Deluxe

Label : Metalville | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Nils Patrik Johansson heeft in het metalen wereldje inmiddels wel een aardige naam gemaakt als zanger van een aantal succesvolle groepen, in het bijzonder de moderne ouderwetse heavy metal formatie Astral Doors en de Sabaton split-off Civil War. Deze soloplaat kwam voor mij in ieder geval compleet onverwacht. Bijzonder is wel dat de zoon van Nils, Fredrik, ook meespeelt als drummer van de band. Verder zijn oude Lion’s Share vrienden Lars Chriss en Andreas Loos van de partij.

De cd opent sterk met ‘Evil Deluxe’, een Astral Doors achtige anthem waarin de oeroude Joodse melodie ‘Hava Nagila’ verwerkt is. Johansson’s stem is even herkenbaar als altijd, en klinkt nog net zo klaar en krachtig als op het album ‘Of The Son And The Father’ van Astral Doors, waarop de wereld voor het eerst kennis maakte met deze vaak met Dio vergeleken zanger. Met ‘Estonia’ duiken we richting de stijl van Civil War, hoewel het begin van het nummer griezelig op ‘Stalingrad’ van Accept lijkt. Met ‘Gasoline’ lijkt de cd eindelijk wat eigen geluid te krijgen. Dat blijkt toch niet zo te mogen zijn, want de volgende nummers hadden zo in het Civil War repertoire gepast. Met ‘Burning’ krijgen we een spetterende cover van de klassieker van Accept. Het daaropvolgende ‘Metalhead’, daar kan je het onderwerp wel van raden, zeker als je weet dat Chris Boltendahl (Grave Digger) een paar lijnen meezingt. Tegen het eind vinden we ‘Dark Evolution’, dit is het meest “eigen” nummer van de cd. Het ligt muzikaal wat meer richting een band als Masterplan, en is een hoogtepunt op het album. Het afsluitende ‘A Waltz For Paris’ laat ik aan jullie over wat jullie ervan vinden, apart is het zonder meer!

Wederom zorgen de vocalen van Nils voor een dik rockende plaat. Waarom hij dit materiaal nu juist als soloplaat heeft uitgebracht is me echter een raadsel. Ruim de helft voor de songs zijn ietwat inferieure kopieën van het repertoire van Civil War, een band die hij vrij plotseling heeft achtergelaten. De beweegredenen van deze man zullen altijd wel voor wat verwarring blijven zorgen, zingen kan hij nog steeds!