Kataklysm - Meditations

Kataklysm - Meditations

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Nadat ‘Of Ghosts And Gods’ in 2015 uitkwam, hield de Canadese death metalact Kataklysm er een moordend schema op na om heel de wereld te overtuigen van hun kunnen. Intussen werd ook nog het Romeinse Ex Deo nieuw leven ingeblazen, maar toch vond het viertal nog de tijd om de koppen bij elkaar te steken en nieuwe songs te schrijven. Het resultaat van die creatieve uitspattingen vinden we begin juni in de winkels als zijnde ‘Meditations’.

Je merkt aan de overweldigende, maar ook vrij moderne sound dat niet alleen bandleden (gitarist J-F Dagenais en drummer Oli Beaudoin) zich met de productie ingelaten hebben, maar ook bekende namen als Jay Ruston en Paul Logus die toch net ervaring met andere stijlen op hun cv hebben staan. Vrees niet, dit album klinkt als een klok en kent een mooi evenwicht tussen kaskrakers als ‘Guillotine’, ‘Outsider’ en ‘Narcissist’ waarin Kataklysm van jetje geeft als een jong veulen tijdens de eerste lentedagen en songs die wat meer om het lijf hebben. Hun overweldigende sound is massief en strak, getuige ‘Born To Kill And Destined To Die’ en ‘What Doesn’t Break Doesn’t Heal’. In de langere tracks ‘In Limbic Resonance’ en afsluiter ‘Achilles Heel’ (instrumentaal) laat men epische gevoelens de vrije loop, wat mooi melodieus gitaarwerk en interessante breaks oplevert. Je merkt dat de band een nieuw elan gevonden heeft door lijfelijk samen te werken tijdens het schrijfproces en dat maakt dat ‘Meditations’ na al die jaren dienst extra brutaal, maar toch ook aanstekelijk klinkt. Puik werk van de hyperblastmachine uit Canada! Met bonus dvd waarop men ‘Shadows & Dust’ en ‘Serenity In Fire’ integraal live speelt in München in 2017.