Elvellon - Until Dawn

Elvellon - Until Dawn

Label : Reaper Entertainment | Archiveer onder prog / sympho metal

Sjak : Ondanks het feit dat de Duitse symfonische metal band Elvellon al sinds 2010 bestaat, is deze ‘Until Dawn’ de eerste full-length plaat van de band, nadat ze reeds in 2013 en 2015 respectievelijk de digitale singles ‘Oraculum’ en ‘Born From Hope’ op de markt hadden gebracht, waarna in 2015 de vijf-track EP ‘Spellbound’ volgde. Inmiddels heeft men in Reaper Entertainment een platenlabel gevonden en vindt men het tijd worden om zichzelf aan het grotere publiek voor te stellen.

Elvellon is eigenlijk grotendeels ontstaan uit de band Ravian, waarin gitarist Gilbert Gelsdorf, drummer Martin Klüners en bassist Philip Kohout actief waren en die vanaf 2010 een oefenruimte deelde met Elvellon. Een tweetal jaren later besloot dit Ravian-drietal zich aan te sluiten bij Elvellon en vormen ze samen met keyboard-speler Pascal Pannen en zangeres Nele Messerschmidt de line-up van dit symfonische metal gezelschap.

Het song materiaal dat de band etaleert op dit ‘Until Dawn’ debuut vertoont veel variatie, maar heeft zijn basis duidelijk in het symfonische metal genre, waarbij een flinke scheut bombast bij tijd en wijlen niet geschuwd wordt. Deze variatie heeft tot gevolg dat je het album behoorlijk wat luisterbeurten moet geven, alvorens het hierop aanwezige materiaal zijn ware schoonheid aan je openbaart, al moet wel ik zeggen dat het bij de eerste luisterbeurt al overduidelijk is dat we het hier met een bovengemiddeld getalenteerde band te maken hebben. De sterke punten van Elvellon, zijnde de eerder genoemde variatie, het bombastische keyboard-werk, de heerlijke gitaarriffs van Gilbert Gelsdorf en het prachtige zangwerk van Nele Messerschmidt,(die klinkt als een mix van Tarja Turunen en Floor Jansen, maar toch haar eigen stijl heeft) worden prima verwerkt in de twaalf aanwezige nummers, te samen goed voor een speelduur van ruim een uur, en dat zorgt er voor dat deze ‘Until Dawn’ zeker in positieve zin opvalt en een zeer aangename luisterervaring is geworden.

Opener ‘Spellbound’ begint nog wat ingetogen, maar geeft als zodanig zangeres Nele Messerschmidt volop de gelegenheid om haar vocale kunnen te openbaren en dat doet ze met verve. Het oudje ‘Oraculum’ kent de nodige Nightwish-invloeden en die komen we gedurende het restant van de plaat nog wel een paar keer tegen. Toch is dat nergens echt storend te noemen en blijkt Elvellon wel degelijk een eigen identiteit te hebben. Dat komt mijns inziens het best tot uiting in nummers zoals ‘The Puppeteer’, het erg fraai opgebouwde ‘Fallen Into A Dream, ‘King Of Thieves’ en titelnummer ‘Until Dawn’, maar eigenlijk is het album over de gehele linie als erg sterk te bestempelen.

Ik was aanvankelijk wat sceptisch over dit album, daar er in de bijgevoegde promo-leaflet nogal hoog van de toren geblazen werd en er gesproken werd over het “debuutalbum van het jaar”. Meestal valt het dan in werkelijkheid vies tegen, maar dat kan ik echter niet zeggen van dit Elvellon debuut-album, want die is zeker van een erg hoog niveau, zonder overigens te willen beweren dat dit inderdaad het debuut-album van het jaar is. ‘Until Dawn’ is echter zeker wel een erg sterk eerste full-length album van dit Duitse vijftal en laat horen dat dit een band met veel potentie is!