Angel Of Mercy - The Avatar

Angel Of Mercy - The Avatar

Label : Shadow Kingdom Records | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Re-release

Sjak : Tegenwoordig worden er steeds vaker zogenaamde “cult classics” uit met name de tachtiger jaren opnieuw uitgebracht. Soms blijkt dat daadwerkelijk toegevoegde waarde op te leveren (zeker als een en ander opgeluisterd wordt met relevant bonus-materiaal), maar in de meeste gevallen blijken deze re-releases niet echt interessant te zijn. Ook het label Shadow Kingdom Records levert op regelmatige basis hun bijdrage aan deze re-releases en nu heeft men dan het in 1987 in eigen beheer uitgebrachte album ‘The Avatar’ van de Amerikaanse metal formatie Angel Of Mercy op de markt gebracht, met een extra disc vol bonus-materiaal.

De band werd reeds in 1980 opgericht door zanger/gitarist David St. James en het heeft hem een zevental jaren gekost om de nummers voor dit debuut-album te schrijven en een band te formeren om de plaat daadwerkelijk op te nemen. Met bassist/gitarist Kaign Sevenson en drummer/keyboard-speler Deniz Derya Gallegos had hij uiteindelijk de juiste mensen aan boord en werd ‘The Avatar’ in 1987 in eigen beheer (op vinyl) uitgebracht, met de intentie om hiermee een platendeal te scoren. Helaas gingen de zaken niet zoals gepland en werd er nooit een deal gescoord, waardoor de band een stille dood stierf.

Ruim dertig jaar na de oorspronkelijke release wordt het album opnieuw in omloop gebracht door Shadow Kingdom Records, maar ik vraag me af of er echt iemand op dit materiaal zit te wachten. De elf originele nummers die er op ‘The Avatar’ te vinden zijn, klinken erg gedateerd en oubollig en ik kan me dan ook niet voorstellen dat er veel mensen warm zullen worden van nummers zoals ‘Angel Of Mercy’, ‘Metamorphosis’ of ‘The Succubus’. Het geoffreerde bonus materiaal is zeker obscuur, maar kwalitatief gezien van hetzelfde niveau als het originele ‘The Avatar’ album en levert dus relatief weinig extra toegevoegde waarde. Wellicht dat verstokte Manilla Road fans hier iets mee kunnen, want daar heeft het Angel Of Mercy materieel wel wat van weg, zonder overigens ook maar te beweren dat het niveau van eerstgenoemde band ergens benaderd wordt.

Ik ben altijd wel te porren voor het opnieuw uitbrengen van redelijk obscuur materiaal uit de tachtiger jaren en daarom juich ik dit initiatief ook wel toe. Ik moet helaas wel concluderen dat het niet zonder reden is geweest dat Angel Of Mercy in die jaren geen platendeal heeft kunnen scoren, want echt bijzonder is hetgeen ze op ‘The Avatar’ laten horen zeker niet.

Tracklist:

CD1: original The Avatar album
1. In the Beginning