Mist - Free Me Of The Sun

Mist - Free Me Of The Sun

Label : Soulseller Records | Archiveer onder doom metal

Bart M. : Vanuit de donkere en onheilzame spelonken van de Sloveense Alpen bereikt ons het getreur van het debuutalbum van Mist, 'Free Me Of The Sun'. En wat klinkt het lekker. In 2015 konden we al genieten van hun EP 'Inan', en dit keer krijgen we tien geheel nieuwe nummers te horen.

Het eerste nummer heet 'The Ghoul' en met een titel als dat kun je eigenlijk nooit de mist ingaan. Gelijk al horen we stevige en hypnotiserende doom riffs, riffs die langzaam maar vernietigend hun werk doen en de inleiding vormen tot een donkere wereld van macabere, stoffige cryptes, ondergrondse ruimtes, lange, schemerige hallen waar tussen de pilaren door duizenden verdwaalde ogen je aanstaren terwijl er in de verte ergens een stenen altaar lonkt...het koperen mes ligt klaar om opgepakt en gebruikt te worden. En ineens schalt daar de krachtige, droevige stem van de priesteres die je aanmoedigt het onheilige werk dat voor je ligt te voltooien. Dat zijn de beelden die de meeslepende gitaarpartijen, de heerlijke stukjes solo en deze stem bij mij oproepen. Ter verduidelijking, Mist laat een geluid horen dat doet denken aan de donkere maar ge├Âliede loopjes van de eerste paar albums van Candlemass, hier en daar versterkt door My Dying Bride-achtige, klagende gitaarstukken en sterke vocalen. Dat komt bij doom altijd heel nauwgezet, de stem is vaak bepalend of het geheel klopt of niet, en in dit geval klopt het helemaal.

Alles klinkt ook gewoon natuurlijk, ondanks dat er voor het traditionele pad wordt gekozen. Mist durft ook regelmatig af te dwalen op enkele zijpaden, waardoor we groovy nummers als 'Altar Of You' en 'The Offering' krijgen, maar ook een ballad-achtig begin van titeltrack 'Free Me Of The Sun', kippenvel, vooral als het uiteindelijk uitmondt in een klassiek, soms up-tempo, soms meeslepend doom nummer. Dit is een heel mooi debuut van een band waar ik heel graag nog meer van ga horen.