Ritual Necromancy - Disinterred Horror

Ritual Necromancy - Disinterred Horror

Label : Dark Descent Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Pim B. : Het uit het Amerikaanse Portland in de staat Oregon afkomstige Ritual Necromancy levert met ‘Disinterred Horror’ hun tweede volledige album af. In 2011 kwam het debuut ’Oath Of The Abyss’ uit waarover ik schreef dat het klonk alsof Beherit death metal in de stijl van Incantation en Immolation speelt. In 2014 verscheen nog een EP met de titel ‘Void Manifest’ die ik niet gehoord heb. Ik kan dus geen goede beoordeling maken van de ontwikkeling van de band.

Wat ik wel weet is dat de productie van dit nieuwe album een stuk vetter is dan het debuut. Hoewel ik het debuut geweldig vind, klinkt alles nu wel minder rommelig. De Beherit referentie is daarmee verdwenen. Vrees niet, want het klinkt nog steeds erg donker en zoals de Engelse taal daar een mooi woord voor heeft; “cavernous”. Dus dat keldergeluid is nog wel aanwezig, maar de muziek is beter te behappen en komt daardoor ook wel beter tot zijn recht. De vergelijking met de death metal in het straatje van Incantation en Immolation is nog steeds aanwezig. Zeker als het om de gitaarriffs gaat. Daar wil ik ook het oude Bolt Thrower overigens aan toevoegen. Als het tempo iets omlaag gaat hoor je die vergelijking wel. De vocalen doen mij trouwens denken aan de doom/death bands Faal en Evoken. In de langzame passages hoor je dat ook goed.

Het album bevat vijf nummers en duurt een kleine 40 minuten. Dit betekent dat de gemiddelde lengte van de songs omhoog geschroefd is ten opzichte van ‘Oath Of The Abyss’. Liefhebbers van loodzware, gitzwarte death metal met een naargeestig karakter kunnen dit album zondermeer aanschaffen.