Black No 1 - It's Night Again...

Black No 1 - It's Night Again...

Label : Eigen beheer | Archiveer onder gothic metal

Vera : Het ligt erg voor de hand waar de Noord Hollandse band Black No 1 zijn bandnaam vandaan haalde: de klassieker van Type O’Negative. Dus gaan we gothic metal met lage, sensuele stem krijgen? Yep, maar ook met een zangeres erbij (geen operazang). Een doomwave band met metalen roots, noemen ze zichzelf. ‘It’s Night Again…’ is het debuutalbum, gemastered door Joey Zampella van Life Of Agony.

Als devote fan van wijlen Peter Steele wekt dit album gemengde gevoelens op. Het is sympathiek dat de band zo rigoureus kiest om het geluid van Type O’Negative te kopiëren, vanwege hun bewondering voor Peter Steele, maar gaat dit niet een beetje te ver? De sound en de algemene impressie is helemaal Type O’Negative, maar die waren uniek en dus is het minder goed dan het origineel. Anderzijds is het wel intrigerend. De songs zijn traag en doomachtig, met het typische basgeluid en de gothic keyboards. Bassist Dirk Black heeft dan nog zo’n uitermate laag stemgeluid dat het griezelig wordt. Maar zangeres Tammy Black voegt er die persoonlijke toets aan toe. Haar stemgeluid is krachtig en een tikkeltje excentriek, wat me in de semiballade ‘Never Let Go’ de bedenking oplevert dat ze me aan Sinead O’Connor doet denken. De zangpartijen worden meestal netjes verdeeld en ook al blijft het tempo traag, de balans blijft naar de positieve kant doorslaan. Al kan ik me best voorstellen dat sommige mensen hier niet van gediend gaan zijn. Als laatste song covert men ‘Paranoid’ van Black Sabbath. Een gewaagde zet, zeker wanneer je er een traag Type O’Negative nummer van maakt, maar dit resulteert in een interessante versie. Dirk zit weer laag bij de grond te zingen, eerder mompelen, maar de echozang van Tammy pakt hier wel erg goed uit. In sommige passages herken je de song amper en er komt een fraaie gitaarsolo in voor. Kortom, een laaggestemde plaat die voor controverse zal zorgen. Of je dit ervaart als meer favoriete muziek of goedkoop plagiaat, is helemaal aan jezelf.