Nox Aeterna - Aurora Borealis

Nox Aeterna - Aurora Borealis

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Het noorderlicht is een natuurlijk fenomeen dat van oudsher ontzag en fascinatie opwekte bij de nietige speciën op deze aardkloot. Ook Nox Aeterna heeft zich voor het vijfde studioalbum laten inspireren door deze kleurenpracht aan de (nachtelijke) hemel en omschrijft ‘Aurora Borealis’ dan ook als een spannende reis door een koud en verraderlijk landschap richting het noorderlicht.

De Nederlandse band heeft een stabiele bezetting en speelt melodieuze death metal. Zanger/gitarist Arnold Boukes en zijn vier medemuzikanten brengen de albums altijd in eigen beheer uit, maar allen zijn van hoge kwaliteit. De opvolger van ’The Desperation Deal’ (2015) is een conceptalbum dat in april werd uitgebracht en bevat tien songs met een gemiddelde lengte van vier minuten, wederom geïnspireerd door Scandinavische muziekstijlen. Dit album bulkt van energie. Na een nieuwsbericht barst ‘Chasing The North’ los met stevige riffs en ruwe grunts. De ornamentele gitaaraccenten zijn ook in het snelle, vlotte ‘A Harsh Journey’ catchy en opzwepend. Nog steeds geldt dat de muziek verwant is aan de melodieuze death metal van Amon Amarth, zonder er een kopie van te zijn. Dit is gewoon bijzonder lekker stevig spul, vurig gespeeld, met acceleraties en breaks, maar doorlopend energiek en toegankelijk. Synths en keyboards brengen soms een zwevende achtergrond aan. Het enige nummer dat het tempo naar omlaag brengt is ‘Destitute Salvation’. Het begint en eindigt met piano en ontwikkelt zich tot een puike, slepende compositie met enige doomachtige spanningsbogen. Vervolgens gaat de beuk er terug in met ‘Old Man’s Tale’, terwijl ‘The Northern Saga’ ook wat vervormde knekelzang kent. Wanneer als besluit eens temeer een (verontrustend) nieuwsbericht weerklinkt, zijn we een bijzonder knap album van Nox Aeterna rijker en blikken we tevreden terug op deze muzikale poolexpeditie.