69 Chambers - Machine

69 Chambers - Machine

Label : Massacre | Archiveer onder alternative / pop

Bart M. : 69 Chambers is een band uit Zwitserland die nu met ´Machine´een nieuw album heeft uitgebracht, zes jaar na voorloper ´Torque´. Deze lange periode tussen twee albums is voornamelijk veroorzaakt door het feit dat de band niet van de muziek leeft. Ik ben zelf niet echt bekend met de band en hun catalogus, maar qua stijl vallen ze in de categorie Alternatief of misschien een beetje Progressief. Het is stilistisch gezien een gevarieerd album geworden, met songs die commerciële potentie hebben, maar ook met songs die een stuk zwaarder en donkerder klinken. Zangeres Nina Vetterli-Treml trekt veel van de aandacht naar zich toe met haar fraaie donkere stemgeluid, maar ook de riffs zijn lekker stevig en catchy over het algemeen.

Opener ‘Deceleration’ is in beginsel een commerciële topper, maar het refrein begint mij na een aantal luisterbeurten behoorlijk te irriteren, waardoor dit voor mij persoonlijk een valse start is. Gelukkig is dit het enige nummer op het album waar dit het geval is, want verder staan er alleen maar goede nummers op. ‘Machine’is een trager en dreigender nummer, maar houdt toch dat lichte geluid in het refrein dat een mooi contrast is met de rest. Dynamiek is een kernwaarde voor dit album, want ieder nummer heeft wel die fraaie opbouw, vaak emotioneel gezongen door Nina, gevolgd door een uitbarsting van vette gitaar en drums. Het is moeilijk de sound van 69 Chambers geheel te duiden, er zijn invloeden van gothic rock en industriële muziek, dus het is wel een band die een vrij breed publiek zou kunnen bekoren. De elf songs zijn een stevige kapstok voor de persoonlijke teksten van Nina Vetterli, die haar hart duidelijk op de tong heeft en die emoties hoorbaar in haar stem weet te leggen. Vergelijkingen zijn altijd gevaarlijk, maar als je van een band als Evanescence houdt, dan moet je 69 Chambers ook zeker een kans geven.