SpellBlast - Of Gold And Guns

SpellBlast - Of Gold And Guns

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het Italiaanse SpellBlast wist mij tot nu aardig te overtuigen met hun melodieuze, typisch Italiaanse folky power metal. Op elk album maakte de band rondom gitarist Luca Arzuffi een professionelere indruk en nam tevens meer afstand van de blije folk-elementen. Het is alweer zes jaar geleden dat de laatste langspeler, ’Nineteen’ uitkwam, maar eind maart werd de stilte gebroken door de vierde langspeler, ‘Of Gold And Guns’.

Zoals de illustratie op het cover artwork (en de nieuwe logo) het doet vermoeden draait het op ‘Of Gold And Guns’ inderdaad om het wilde westen; een heel ander thema dan wat we van de heren gewend zijn. Muzikaal gezien hebben we hier nog altijd (typisch Italiaanse) power metal. De invloeden van vooral Elvenking en tot op een zekere hoogte Blind Guardian en Edguy zijn hier nog altijd goed hoorbaar. We horen hier een iets zwaardere en bij vlagen modernere aanpak, maar over het algemeen ligt de plaat iets meer in het verlengde van het debuut. Ik moet echter zeggen dat het de band goed gelukt is om met die folk-klanken de sfeer van het wilde westen te creëren. In vergelijking met diens voorgangers heeft de nieuwe vocalist Dest Ring (o.a. Heavenfall) een rauwere stem en klinkt iets stoerder, wat goed past bij het thema en de nieuwe aanpak. Alhoewel zijn stem een kwestie van smaak is staat hij wel zijn mannetje en weet aardig te overtuigen.

Qua songwriting heeft men over het algemeen gekozen voor een iets compactere en simpelere aanpak, waar op zich niks mis mee is. Echter is het materiaal van een iets lagere niveau dan wat de heren vooral op ‘Nineteen’ lieten horen. Ook zijn niet alle nummers even overtuigend/memorabel en alles bij elkaar kan de plaat niet echt tippen aan diens voorgangers. Begrijp me echter niet verkeerd, want ik heb mij aardig vermaakt met deze plaat en songs zoals ‘Wyatt Earp’, het pakkende refrein van ‘Billy The Kid’, ‘Sitting Bull’, ‘Crazy Horse’ en ‘Goblins In Deadwood’ (een nieuwe versie van het geweldige ‘Goblin’s Song’ van het debuut, met een typische “saloon” sfeer) blijven lange tijd hangen. Naast de eigen nummers krijgen we trouwens een redelijk uitgevoerde versie van Bon Jovi’s (hoe toepasselijk) ‘Wanted Dead Or Alive’. Uiteraard komt dit nergens in de buurt bij het origineel, maar dat maakt het niet minder leuk. Wel vreemd dat het nummer nergens wordt vermeld. Maar goed, al met al is ‘Of Gold And Guns’ een zeer respectabel album, maar de band heeft al bewezen meer in zich te hebben.