Nomad - Feral

Nomad - Feral

Label : APF Records | Archiveer onder stoner

Bart M. : Vanuit de duistere krochten van het noord Engelse Manchester komt het vierkoppige Nomad kruipen. Sinds 2012 timmeren deze lieden aan de weg en ze hebben sindsdien twee EP's uitgebracht: 'The House Is Dead' en een split met de band Wort. Nu is de tijd rijp voor hun eerste langspeler, genaamd 'Feral'. En dat is gelijk een prima beschrijving van de muziek die ze op deze schijf geperst hebben: ongetemd, wild en waarschijnlijk hondsdol.

De zeven nummers die Nomad hier presenteert klinken smerig, vergruizend en slepend, oftewel heerlijk sludgy, terwijl we toch hier en daar ook duidelijk doom-invloeden horen. De band maakt goed gebruik van distortion- en fuzz-effecten en het schreeuwende (alhoewel ik denk dat roepende een veel beter woord is) stemgeluid van Drian Nash heeft hier zeker een toegevoegde waarde. Op zich zou je de vocalen wat eentonig kunnen noemen, maar het is op geen enkel moment vervelend of saai. Dit past gewoon bij de muziek. Meeslepende gitaarpartijen, weinig solo's (omdat deze hier overbodig zouden zijn), doomy hooks en over het algemeen een zware toon. Een positief ouderwets en vintage geluid. Ik denk als Crowbar, Satyricon en Electric Wizard een baby zouden maken dat Nomad het resultaat zou zijn.

De nummers zijn vooral wat langer in duur en dat is voor deze band geen enkel probleem. De wat kortere nummers zijn lekkere doorpompers, waardoor het geheel uitkomt als een cohesief en goed product. Bepaalde riffs lijken ook in meerdere nummers terug te keren. Wat de samenhang nog meer benadrukt is dat waar het laatste nummer, 'Shallow Fate', mee eindigt, het eerste nummer, 'Curse Of The Sun', mee begint, waardoor een soort loep ontstaat die uitnodigt om het album op herhaling te zetten.