Mountaineer - Passages

Mountaineer - Passages

Label : Lifeforce Records | Archiveer onder post rock / post metal

Bart M. : Eigenlijk wil ik deze recensie afdoen met enkel: dit is echt mooie muziek. Maar ik denk dat het zo niet werkt. Het is echter wel waar. Mountaineer is een band uit Oakland en heeft al een eerder album op hun naam staan: 'Sirens & Slumber', waarover mijn collega schreef dat het allemaal net iets spannender en dynamischer mag. En blijkbaar hebben ze dat ter harte genomen, want het nieuwe album, 'Passages', druipt van de angstaanjagende passages. Toegegeven, als je het voor de eerste keer luistert klinkt het wellicht als een slap metalcore/doom aftreksel, maar als je het vaker luistert moet je wel tot de conclusie komen dat dat niet klopt. Mountaineer weet met 'Passages' een zeer mooie plaat neer te zetten.

Het album is opgedeeld in twee stukken: 'Hymnal' en 'Catacombs', en beide delen zijn weer opgedeeld in vier stukken, waardoor er acht in elkaar lopende nummers ontstaan. Het geheel begint erg rustig, met een soort van Herman van Veense verdrietigheid. Een verdrietigheid die bijzonder mooi en aanstekelijk is en zich meerdere keren laat kennen in het eerste gedeelte. Mountaineer doet zijn eigen ding en in eerste instantie lijken de metalcore vocals niet bepaald te stroken met de post metal muziek, maar hoe vaker je het luistert hoe beter het gaat klinken, en uiteindelijk weet je dat deze band een risico neemt (met deze combinatie) en daar de goede keuze in heeft gemaakt. Het klinkt aangrijpend. Zodra het tweede gedeelte begint, 'Catacombs', verandert de sfeer. Van een bepaalde wanhoop en teleurstelling komen we terecht in een onheilspellende serie grotten, die soms zelfs erg dichtbij komen, zoals wanneer we in het vijfde nummer ('Catacombs: Passage I') drums horen die met een beetje geluidsysteem klinken alsof er één of andere boeman bij jou op de deur staat te bonken. In dit gedeelte blijft de muziek donker en stevig, maar horen we ook een aantal prog-invloeden, hetgeen het geheel ten goede komt.

Het hele album klinkt als iets wat recht uit de zielen van de mannen van Mountaineer komt en alhoewel de teksten duidelijk zijn, wordt de betekenis er van in het midden gelaten en dit zorgt er voor dat je het kunt invullen zoals je zelf wil en het voor iedereen met wat zielepijn een fijn geneesmiddel kan zijn. Het is typisch in de zin dat dit een album is dat je moet laten rijpen; meerdere keren luisteren en op je in laten werken totdat het uiteindelijk hard zijn doel treft.