Micawber - Beyond The Reach Of Flame

Micawber - Beyond The Reach Of Flame

Label : Prosthetic Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Micawber is een moderne US death metal band genoemd naar het fictionele karakter Mr. Micawbre uit de roman 'David Copperfield' van Charles Dickens uit 1850, een man die arm doch optimistisch bleef en er in bleef geloven dat er ooit wel iets goeds voorbij zal komen. Voor dit uit Green Bay, Wisconsin afkomstige kwartet gaat dit in zekere zin ook op. De band bestaat sinds 2005 en bracht tot nu toe drie EPs en twee albums in eigen beheer uit en toerde intensief door Amerika en Europa in support van Sepultura, Vader, Vital Remains en Internal Bleeding. Al het harde werk word nu uitbetaald middels een platencontract bij Prosthetic Records, die het derde en eerste album van de band ooit via een platenlabel uitbrengen, getiteld 'Beyond The Reach of Flame'.

Ik moet toegeven, ik had nog niet eerder bewust van de Micawber gehoord en ondanks dat de band eerder dit jaar nog met Internal Bleeding, Fleshgore en Sacrificial Slaughter op tour door Europa was, heb ik ze helaas niet live aan het werk gezien, te meer de eerder genoemde bands wél op Netherlands Deathfest speelde en Micawber als enige band van de tour niet. Je mag een boek niet op zijn cover beoordelen, maar bij het zien van het coverartwork van Dan Seagrave (Entombed, Morbid Angel) had ik al een voorgevoel dat 'Beyond The Reach of Flame' wel eens een hele interessante release zou kunnen zijn. En gelukkig had ik het niet mis, want de muziek van Micawber is allesbehalve saai. Integendeel, de acht nummers op 'Beyond The Reach of Flame' zijn een explosieve uitbarsting van moderne hoogstaande technische death metal voorzien van een vleugje sludge, black en prog. De composities staan boordevol snelle gitaarriffs, opwindende blastbeats, tempowisselingen en uitdagende gitaarsolos. De muziek van Micawber is aggressief en voorzien van vette grooves en op momenten waar de band het gas terugneemt, zoals bijvoorbeeld in het titelnummer, kan Micawber ook lekker zweverig overkomen. Aan dynamiek en technisch onderlegd spel dus zeker niks te klagen op deze release. Micawber weten met hun aansprekende moderne death metal op alle fronten te overtuigen en als je van Decapitated, Prycroptic of een Origin houdt, kan ik 'Beyond The Reach of Flame' zeker aanraden!