L'Homme Absurde - Sleepless

L'Homme Absurde - Sleepless

Label : Fono Ltd. | Archiveer onder post rock / post metal

Job : De tweede full-length, getitels ‘Sleepless’ van de Russen van L’Homme Absurde uit Moskou is een feit en is 26 maart ter aarde gekomen. Het viertal speelt een vrij energieke vorm van post-black met een duidelijke progressieve inslag en durft af te wijken van de formule. Voorganger en debuut ‘Monsters’ is me in 2016 ontglipt – misschien vanwege de overdaad aan ziek goeie muziek dat jaar – maar nu terugluisterend laat het een duidelijk raamwerk horen; progressieve post-black met genoeg afwisseling om verfrissend aan te voelen en met een flinke dosis onkarakteristieke vitesse.

Wat wel opviel aan het debuut is de productiekwaliteit; alles doet erg DIY aan en hoewel dat soms boekdelen spreekt voor de muziek en de sfeer, sloeg het bij ‘Monsters’ en nu ook bij ‘Sleepless’ wel eens de plank mis. Toms klinken muf, clean gitaren klinken onbewerkt en standaard, de gitaartone laat te wensen over in de clarity, ga zo maar door. Ook is de editing van erg slechte kwaliteit – een fade out van nog geen seconde op opener ‘Cleansing the Temple’ en een slecht afgemixt geheel dat die fade opvolgt op ‘Black Hole’. Ook blaast de zang me wederom niet van mijn sokken – eentonig en zonder al te veel gemeende emotie schreeuwt zanger en frontman A. zijn lijnen in een weggemoffeld, gare zangproductie. Gemiste kansen hier.

Ondanks de mix en editing slordigheden, laat de band muzikaal zien dat het allemaal sterk in elkaar steekt en hoewel dat normaliter zou zorgen voor een prima plaat, doet de mix hier echt meer schade dan goed waardoor het geheel ook een stuk minder toegankelijk wordt. Hopelijk weten de heren dit te corrigeren voor de volgende release.