Kanseil - Fulische

Kanseil - Fulische

Label : Rockshots Music | Archiveer onder pagan / folk metal

Vera : Met Kanseil – oude naam van een gebergte in Treviso, Italië - duiken we in de folklore van het Apennijnse schiereiland. Deze zevenkoppige band bestaat uit, volgens eigen zeggen, muzikale archeologen met verhalen uit het verleden. Met ‘Fulìsche’ (vonken) brengt men het tweede album uit, geproduceerd door Luigi Stefanini wiens naam bij liefhebbers van de Italiaanse scène nog wel een belletje zal doen rinkelen. Alle teksten zijn in het Italiaans.

De basis ligt breed: van death/black metal furie tot verhalende rock tot de aanstekelijkheid van power metal (vurige gitaarsolo’s incluis). Vandaar dat Kanseil er wel in slaagt om een eigen folk potpourri te presenteren waar toch wel wat vonkjes vanaf schieten. Er zit heel wat diversiteit in de songs. De eerste helft van het album is vrij ruw, maar naast death grom en schreeuwerige (black) zang, zijn er ook weemoedige passages met cleane zang. Naast het rockinstrumentarium horen we doedelzak, fluitjes, kantele en bouzouki. Vooral de doedelzak heeft meermaals leidende melodieën. In het midden prijkt de langste track ‘Orcolat’: puik opgebouwd met verschillende wendingen zonder dat je de draad kwijtraakt. ‘Serravalle’ (met kantele) is dan weer kalm en akoestisch, in ‘Vallòrch’ zingt ook een vrouw enkele strofen en sommige songs zijn zo verhalend dat men ze eerder stevige rock dan metal kan noemen. Een kleurrijk muzikaal palet dat we categoriseren in de stijl van landgenoten Furor Gallico en Elvenking, maar ook het Duitse Finsterforst.