Arl3cch1no - Psyche

Arl3cch1no - Psyche

Label : Eigen beheer | Archiveer onder post rock / post metal

Bart M. : Wie naar Roadburn 2018 is geweest heeft ze misschien her en der wel zien liggen, de EP's die vrij werden weg gegeven door de band Arl3cch1no. Ik wist er zelf gelukkig ook één te bemachtigen en toen ik dagen later eens ging luisteren deed het deugd aan mijn trommelvliezen. Ik vind het ook mooi dat de band op deze manier zichzelf promoot. DIY heet dat en ik vraag me af of dat tegenwoordig, in een digitaal tijdperk dat niet altijd even aardig is voor oprechte muzikanten, vereist is.

Arlecchino, Italiaans voor harlekijn, is een interessante naam. De harlekijn is een persoon die eigenlijk alles kan doen en er vervolgens ook mee wegkomt en dat is ook waar deze bandnaam voor staat: muzikale vrijheid, die muziek maken die je zelf wil. Wat we te horen krijgen op 'Psyche' is een eigenaardig geluid dat niet heel makkelijk in de gebruikelijke hokjes geplaatst kan worden.

Het begint vrij benauwend, met het instrumentale 'Psyche', die met rustig pianospel en wat langzame bas- en drumnoten een sfeer weet op te roepen die mij deed denken aan een keer dat ik 's nachts verloren door Berlijn liep, tussen hoge, vreemde gebouwen en af en toe een bijna verlaten plein moest oversteken. Maar dan geeft dit nummer het bijkomende gevoel, als het eenmaal iets versnelt, dat je achtervolgd wordt, maar telkens als je over je schouder kijkt zie je niemand. Je voelt het alleen. Die sfeer van verlatenheid en afstand trekt zich vervolgens ook door de rest van het album met langzaam slepende en zware strofes en wel opgebouwde lagen muziek die je uitnodigen mee te gaan naar de schemerige krochten van de geest. In sterk contrast tot deze vage geluidsgolven staat het heldere, duidelijke stemgeluid van Stephanie Marin en die twee dingen lijken regelmatig in tegengestelde richtingen te gaan, maar op een manier dat je wel duidelijk hoort dat het toch één geheel is, als twee magneten die naar elkaar toe trekken maar elkaar afstoten als je ze omdraait. Het hele album is een weefgetouw aan geluiden en gebeurtenissen, met de zangeres als de weefster die met haar krachtige, goed articulerende stem alles mooi aan elkaar vast naait. Dit komt het best tot zijn recht in de afsluiter: 'Deja Vu', waarin alles heel harmonieus in elkaar hecht en het samenspel tussen muziek en zang emoties weet op te roepen die je niet in de koude kleren gaan zitten.

'Psyche' is een mooie debuutplaat en interessant voor iedereen die van muziek houdt waarmee een bepaalde, sinistere ambiance wordt opgeroepen. Het album is hier te streamen.