Arena - Double Vision

Arena - Double Vision

Label : Bertus | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Ze zijn er weer! De Britse band Arena keer na drie jaar weer terug voor alweer het dertiende studio album, ‘Double Vision’. De band heeft geen introductie nodig want ze staan al jaren synoniem voor kwalitatief hoogwaardige muziek. Dat kan ook eigenlijk niet anders met bandleden als Clive Nolan (Pendragon), John Mitchell (Kino, Lonely Robot) en Mick Pointer (Ex-Marillion) in de gelederen. Het laatste album van de band, ‘The Unquiet Sky’, was voor mij persoonlijk het eerste werk dat ik van ze hoorde waar ik van onder de indruk was, het oudere werk vond ik wat minder sterk. Ik was dan ook benieuwd of ‘Double Vision’ zou voortborduren op het laatste album or dat ze wellicht terug zouden gaan naar de roots.

Het antwoord wordt direct gegeven bij het eerste nummer ‘Zhivago Wof’, dit is het logische vervolg van ‘The Unquiet Sky’. Ook de overige nummers hadden zo op het voorlaatste album kunnen staan, het lijkt er dus op dat de band wel tevreden is met het geluid en kwaliteit van dat album. Muzikaal zit het dan ook wederom goed in elkaar, misschien zelfs nog iets beter dan het vorige werk! De liedjes zijn kwalitatief verassend consistent en er staan geen overduidelijk betere of slechtere liedjes op het album, wat ontzettend knap is. Hoewel, ‘The Mirror Of Lies’ is wel een heel erg vet nummer! Natuurlijk hebben alle muzikanten fantastisch werk geleverd, toch zijn het vooral de vocalen van Paul Manzi die indruk maken, hij heeft een ontzettend fijn stemgeluid en kiest de juiste melodieën om te zingen. Voor mij was dit het grootste struikelblok bij de vroegere albums van de band. Ook Clive Nolan’s keyboard partijen moet ik even benoemen, die brengen erg veel sfeer in de muziek en zorgen er voor dat het geheel naar een hoger niveau wordt gebracht. De mix en master is door de band zelf gedaan en klinkt hartstikke goed, zoals we gewend zijn. Leuk weetje is trouwens dat de drums, keyboards, basgitaren en zang is opgenomen in de Thin Ice Studio van Karl Groom (Threshold).

Fans van Arena’s laatste album kunnen ‘Double Vision’ zonder risico aanschaffen, maar ook progressieve rock liefhebbers in het algemeen zullen dit album waarschijnlijk wel leuk vinden. De muziek is toegankelijk en bevat toch genoeg elementen om de meeste prog kenners vast te blijven houden. Naar mijn mening is ‘Double Vision’ de beste plaat van Arena tot dusver! Aanrader dus.