Age Of Taurus - The Colony Slain

Age Of Taurus - The Colony Slain

Label : Rise Above Records | Archiveer onder doom metal

Marcel H. : Hèhè, daar is ie dan eindelijk. De opvolger van ‘Desperate Souls Of Tortured Times’. Het heeft vijf jaar geduurd. In de tussentijd heeft de band rondom Toby Wright een succesvol optreden op Roadburn (ook alweer vier jaar geleden, in 2014) achter de rug en is gitarist Alastair Riddell vervangen door Daniel Knight en bassist Richard Bruce door Leo Smee (With The Dead, ex-Cathedral). Heeft dit effect op de muziek? Niet echt, alles is nog steeds grotendeels door Toby gecomponeerd, al heeft Leo Smee het een en ander bijgedragen op vooral het vlak van de arrangementen.

Muzikaal is het inmiddels iets meer van de doom opgeschoven en is het meer heavy metal dan voorheen. Duidelijke invloeden vanuit de NWOBHM zijn te ontwaren, luister vooral eens naar de solo’s. Tijdens een nummer als ‘The Trial Of Blackwynn Chaise’ doet Age Of Taurus me aan The Lamp Of Thoth en Arkham Witch denken door de shout along manier van zingen, dat nummer wordt ook nog eens gekenmerkt door serene vrouwelijke vocale uithalen. Iets wat ik totaal niet zag aan komen. Die ‘vrouwenzang’ past uitstekend in het nummer. Alle nummers bevatten stukjes die je niet zou verwachten als je het vorige werk kent. Hierdoor duurde het even voordat de plaat me wist te grijpen. Maar naar meerdere luisterbeurten valt alles op de plaats. De riffs in ‘Dreams We Die’ zijn meteen mee te neuriën en ook het euforisch aandoende en licht epische afsluitende titelnummer ‘The Colony Slain’ knalt er meteen in. Jammer alleen dat het maar drie minuut 38 duurt. Oh ja, wie het weet mag het zeggen, want ik kom er zelf niet op. De melodielijnen in ‘The Colony Slain’ komen me erg bekend voor, echter ik kan ze niet plaatsen. Na ettelijke draaibeurten durf ik wel te concluderen dat ‘The Colony Slain’ hetzelfde niveau bezit als voorganger ‘Desperate Souls Of Tortured Times’.