Monument - Hellhound

Monument - Hellhound

Label : Roar | Archiveer onder heavy / power metal

Henk : In 2000 verscheen 'Brave New World' van Iron Maiden waarbij Eddie grijnzend over Londen heen keek. Waarschijnlijk wist hij toen al dat de drie koppige Engelse bulldog genaamd Jack van Monument de stad in 2018 met de grond gelijk zou maken door te verschijnen als een alles vernietigende 'Hellhound'. Het derde album van Monument is een feit en het is een fantastische plaat. Zo dat is er uit!

Het album opent nog wat speels met een nummer over piraat 'William Kidd'. In deze track vliegen echter de vroege Iron Maiden riffs al om je horen en het tempo zit er lekker in. 'The Chalice' is de volgende track op de plaat en ook hier weer die herkenbaarheid uit de jaren tachtig. Zonder de andere muzikanten te kort te doen is er op het hele album een hoofdrol voor drummer Gio Durst die alles superstrak aan elkaar slaat. Zie hem als een moderne variant van Nicko McBrain maar dan strakker en meer gebruik makend van dubbel bassdrums. 'Death Avenue' vervolgt het album met een wel hele bekende groove. Ik zal niet onthullen aan welk nummer het mij deed denken maar luister zelf maar.

'Nightrider' samen met 'Straight To The Heart' zijn tracks die doen denken aan Judas Priest en Thin Lizzy waarop de andere nummers toch voornamelijk Iron Maiden als referentie genoemd kan worden. Monument heeft het voor elkaar gekregen om onder leiding van Tony Newton een geluid neer te zetten welke door de muziek doet denken aan de jaren tachtig maar door de produktie heel erg in het hier en nu staat. Wat dat betreft staan er alleen maar hoogtepunten op de plaat waarbij titelsong 'Hellhound' en eerste single 'Atilla' de ultieme uitschieters zijn. Is er dan helemaal geen punt van kritiek? Dat is de korte speelduur als je het reguliere album koopt. Slechts negen nummers krijg je dan. Ga je echter voor de meer uitgebreide digi-pack dan komen daar nog drie tracks bij waarvan twee covers. 'Long Live Rock 'n' Roll' van Rainbow en een spetterende uitvoering van Maiden's 'Deja Vu'.