OverKill - Live In Overhausen

OverKill - Live In Overhausen

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder speed / thrash metal

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Nima : In 2016 vierde Overkill het 25ste jubileum van hun bestverkochte plaat, ‘Horrorscope’. Tegenwoordig is het gebruikelijk dat bands zulk jubilea vieren door de desbetreffende plaat in haar volledigheid live ten gehore brengen. Overkill wilde dat ook en besloot precies dat te doen bij hun show op 16 april 2016 in Oberhausen, Duitsland. De heren wilden het echter ook net iets anders doen, en toevallig begon de bands allereerste Europese tour rond diezelfde tijd dertig jaar geleden in datzelfde gebied; namelijk het Ruhrgebied. Om ook dat te vieren speelde men op diezelfde avond ook het debuut, ‘Feel The Fire’ in haar geheel!

Het resultaat is eind deze maand te zien en te horen op het nieuwe live album ‘Live In Overhausen’. Het gebeurt niet vaak dat ik bij een live-registratie kippenvel krijg, maar ‘Live In Overhausen’ heeft dat toch een aantal keren voor elkaar gekregen. Verdomme, wat een avondje zal dat geweest zijn voor degene die het in levende lijve hebben bijgewoond. Overkill is één van de beste live-bands op deze planeet en dit optreden is daar nog een bewijs van en laat de band in haar absolute topvorm zien en horen. De geweldige setlist spreekt natuurlijk voor zich, maar daarnaast zijn het de waanzinnige fans en hun enthousiaste reacties die vooral bijdragen aan dat kippenvel. Het camerawerk is prima en het concert is van verschillende hoeken goed in beeld gebracht. Gelukkig wordt er hier niet in te snel geswitcht tussen de camera’s; iets wat mij bij vele live-registraties op de zenuwen werkt. Ik weet niet in hoeverre er gesleuteld is aan de sound, maar deze is eigenlijk perfect. Alles bij elkaar is het “live-gevoel” hier goed vastgelegd en er valt weinig te beklagen. Tussen het concert door krijgen we beelden van achter de schermen, voorzien van commentaar door de bandleden en enkele derden. Echt informatief of vermakelijk zijn deze echter niet en hun grootste toegevoegde waard is het feit dat ze de sleur van een live-dvd voorkomen. Oh ja, leuk is wel hoe men beschrijft hoe het nummer ‘Kill At Command’ wordt verprutst tijdens het optreden. Op de beelden is te zien dat vocalist Bobby even de draad kwijt is en dat het een en ander inderdaad misgaat. Maar ja, dat hoort nou eenmaal bij een live gebeuren en het is niks om je voor te schamen. Daarom vind ik het jammer dat de audio track hier aangepast is en je het nummer hoort zoals het zijn moet en niet de versie van die avond. Jammer.

Of de dvd verder extra’s etc. bevat weet ik niet, maar zo ja, dan ontbreken deze op mijn digitale promo. Het optreden zelf maakt deze DVD/Blu-ray echter absoluut de moeite waard. Daarnaast bevat het pakketje ook de complete show als dubbel-cd, dus je krijgt zeker waar voor je geld. Alles bij elkaar is dit een van de betere live-releases en zeker de moeite waard voor de fans en de thrashers in het algemeen.