Amorphis - Queen Of Time

Amorphis - Queen Of Time

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Op 18 mei brengt Nuclear Blast het nieuwe Amorphis album ‘Queen Of Time’ uit, de opvolger van het prachtige ’Under The Red Cloud’ (2015). Met hun dertiende album en jarenlange staat van dienst hoeven deze veteranen, welke ooit Finland op de metalmap plaatsten, geen nadere introductie. De melancholische inborst, de kristalheldere gitaarsound, ruwheid tegenover welhaast zeemzoete melodieën en bovenal aandacht voor de Finse folklore en eigenheid. Dit alles maakt Amorphis een echelon in het genre.

Toch weet de band ons nog te verrassen wanneer we nu ‘Queen Of Time’ beluisteren. Voor de tweede keer werd producer Jens Bogren aangesteld om de bende te leiden en dat betekent dat hij zijn signatuur orkestratie en koren op hun songs heeft losgelaten. Dit gebeurt echter op zo’n summiere manier dat we nergens het gevoel van overkill ervaren. Gelukkig, want het zou zonde zijn als de eigenheid van oudere bands zou verdwijnen. Vanaf het eerste nummer ‘The Bee’ zijn er echter elementen die onze aandacht trekken omdat ze nieuw zijn of toch onverwacht. ‘The Bee’ klinkt bij momenten erg etnisch, wat komt door esoterische zang. Maar weldra gaat Amorphis los met folkloristische aanstekelijkheid en een lange schreeuw van Tomi Joutsen. Zijn cleane zang klinkt hier wondermooi en plechtig, maar er wordt weerwerk geboden door zijn gruntende variant. Een folky ondertoon, ruwe versus cleane zang en catchy melodieën, het is een fundament waar Amorphis graag op bouwt en dat van het snelle ‘Message In The Amber’ en het vlotte ‘The Golden Elk’ makkelijk te behappen songs maakt. ‘Daughter Of Hate’ is dan weer eentje van die knallende verrassingen. Met acceleraties en zang die naar black neigen, tegenover akoestische gitaren met plechtig gesproken stukken door tekstschrijver Pekka Kainulainen. De structuur is complexer en zowel een saxsolo (gastmuzikant Jørgen Munkeby van Shining) als een prachtige gitaarsolo eisen de aandacht op. In het uptempo ‘Wrong Direction’ is de fluitbijdrage van Chrigel Glanzmann goed te horen, terwijl bluesy gitaar, een keyboardsolo en koren ‘Heart Of The Giant’ vervolledigen. Ook het duet met Anneke van Giersbergen ‘Amongst Stars’ mag er zijn, terwijl ‘Pyres On The Coast’ nog eens alle registers opentrekt met progressieve wendingen en episch genoegen.

Dit is een fantastische combinatie van al hun sterke punten. Nog meer gelaagd dan anders, maar ten allen tijde de Finse helderheid behoudende. Bijgevolg is ‘Queen Of Time’ een nieuwe knaller die niet in je verzameling mag ontbreken!