Heretic Cult Redeemer - Kelevsma

Heretic Cult Redeemer - Kelevsma

Label : Regain Records | Archiveer onder black metal

Cedric : Griekenland heeft door de jaren heen een goede reputatie opgebouwd op vlak van extreme metal en dan voornamelijk binnen de black metal stroming. Met bands als Rotting Christ, Varathron en Macabre Omen bewijst de metalscene uit het land van de sirtaki over sterke en vooral eigenzinnige bands te beschikken. De Griekse (black) metal bands winnen elk jaar aan populariteit en afgaand op deze release kan ook Heretic Cult Redeemer mogelijks een gekende naam onder de liefhebbers van het genre gaan worden.

Na een eerste zelfgetitelde plaat in 2013 presenteert de band ons nu haar tweede album. ‘Kelevsma’ klinkt opvallend donker en na een eerste luisterbeurt bleef ik met een wat onzeker gevoel zitten. Naarmate de luisterbeurten toenamen begon de gelaagdheid van de muziek op ‘Kelevsma’ zich steeds meer te openbaren en vielen alle elementen stilletjes aan op hun plaats. De eigenzinnigheid van Heretic Cult Redeemer zit hem voornamelijk in de dikke, dissonante composities die de luisteraar zowel meenemen op een allesvernietigende windhoos, maar ook regelmatig een bezwerend effect uitoefenen.

De atmosferische passages zou je enigszins kunnen linken aan bands als Rotting Christ of soms zelfs een Urfaust bijvoorbeeld, maar wanneer de muziek compleet losbarst hoor ik eenzelfde sfeer terug zoals ik dat ken van een band als Portal. De zieke atmosferen worden doorspekt met ritualistisch aanvoelende elementen en zorgen zo, ondanks de vele druk klinkende lagen in de muziek, voor een bezwerend effect. Ook de zang voegt zeker veel toe aan de diverse brutaliteit op deze plaat. De vocalen van Funus (ex-Acrimonium, ex-Acherontas) zijn lager en heser dan wat we gewoonlijk te horen krijgen in dit genre. Daarnaast durft hij het ook aan om hier en daar wat avantgarde-klinkende semi cleane vocalen in de songs te integreren. Technisch gezien balanceert hij daar soms op de rand van het valse, maar toch vind ik dit niet storend en past het ergens wel bij de algemene dissonante sfeer op het album.

Liefhebbers van de klassieke vorm black metal zullen ‘Kelevsma’ vermoedelijk iets minder kunnen smaken, maar kenners van de Griekse scene zullen heel wat te ontdekken hebben op deze plaat. Dit album vergt absoluut wat tijd en moeite van de luisteraar om zich bloot te kunnen geven, maar de muziek van Heretic Cult Redeemer is dit zeker wel waard.