Graveyard - Peace

Graveyard - Peace

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder hardrock / aor

Wim S. : Graveyard is bepaald geen onbekende in de wereld van logge hardrock. De band werd reeds in 2006 opgericht en zette zichzelf vooral op de kaart met de release van het album ‘Hisingen Blues' uit 2011, de eerste release voor hun huidige label Nuclear Blast. De plaat deed het verbazingwekkend goed en de band beleefde zelfs een soort van doorbraak. Graveyard speelde de afgelopen jaren honderden shows en verzamelde een flinke fan-schare. En nu ligt er dan weer een nieuw album, ‘Peace’.

En natuurlijk is ‘Peace’ geen muzikale verrassing. Graveyard speelt nog steeds rock van logge, doomy soort. Met een uitstekende zanger in de persoon van Joakim Nilsson en met Oskar Bergenheim en Truls Mörck beschikt de band over een fantastische ritmesectie. En al dat touren heeft er natuurlijk voor gezorgd dat Graveyard echt een geoliede machine genoemd mag worden. Het album opent up tempo met het felle ‘It Ain’t Over Yet’, gevolgd door de typische 70s rocker ‘So Cold’. Interessant wordt het met het navolgende ‘See The Day’ waarin de band zich van haar meest kwetsbare kant laat zien en horen. Dat mogen ze wat mij betreft wel vaker doen want het klinkt prachtig, mede ook door de ingetogen gitaren van Nilsson en Jonathan Ramm. Om nog maar te zwijgen van het southern gothic-achtige ‘Del Manic’; echt geweldig! Eveneens interessant is ‘Walk On’ (zit goed in elkaar) en het aan ‘Radar Love’ herinnerende ‘Low’. Niet alle songs zijn even goed of boeiend maar in de breedte wederom een sterk album van onze Zweedse vrienden.