Galactic Empire - Episode II

Galactic Empire - Episode II

Label : Rise Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Berto : Star Wars is een franchise die ongekende hoogtes heeft bereikt en ook een ongekend aantal fans en liefhebbers heeft weten te verzamelen. Zelf ben ik niet een echte fan, maar ik kan zeker met plezier kijken naar de films. De hele cultus rondom de films heeft ook een ongekende grootte bereikt en een klein onderdeel van die hele cultus is de band Galactic Empire. Deze band speelt, gekleed als een aantal “bad guys” uit de films (voor de kenners: Boba Fett zit achter de drumkit) een metalen versie van de filmmuziek. Op hun eerste album lag de focus op de eerste paar films, maar op hun tweede album ‘Episode II’ verleggen zij hun aandacht naar de latere delen.

Zoals gezegd, ik ben niet een echte fan en kan dus de nummers niet herleiden naar de originele score van de films, maar wat ik wel weet is dat de band uit volwaardige muzikanten bestaat die een aardige potje progressieve metal weten te produceren. Het is een gevarieerde reis, dit ‘Episode II’. Licht en melodieus, zoals in ‘Love Pledge And The Arena’ of ‘Into The Trap’, maar soms ook donker en heavy zoals in ’Kylo Ren Arrives At The Battle’. Als je helemaal niet bekend bent met de muziek van de films, dan nog is dit album verplichte kost voor liefhebbers van bijvoorbeeld de instrumentale albums van Tony MacAlpine of instrumentale metal in het algemeen vol melodie en technisch vernuft. Grootste huzarenstukje is misschien wel ‘The Departure Of Boba Fett’, een nummer dat langer is dan de meeste nummers en als een vloeiend geheel je meeneemt door het Star Wars universum, met als zijn hoogte- en dieptepunten. In dit nummer hoor je ook veel bekende thema’s voorbij komen, die zelfs een leek zal herkennen. Verplichte kost voor Star Wars adepten, maar ook voor muziekliefhebbers in het algemeen.