Djevelkult - Når Avgrunnen Åpnes

Djevelkult - Når Avgrunnen Åpnes

Label : Saturnal Records | Archiveer onder black metal

Koen S. : ‘Når Avgrunnen Åpnes’ wat zoveel betekent als ‘As The Abyss Opens’ is de tweede langspeler van de Noorse black metal band Djevelkult. Men heeft, met tussenpozen weliswaar, drie jaar gewerkt aan dit album. Verschillende songs van het nieuwe album waren al geschreven ten tijde van de opnames voor hun debuutalbum ‘I Djevelens Tegn’ in 2013, maar personeelswijzigingen en andere zaken vertraagden het hele proces.

De heren in Djevelkult spelen black metal zoals in de begindagen van de tweede golf van black metal, maar er zijn ook invloeden van onder andere Tsjuder en Urgehal te vinden. Wat meteen opvalt zijn de barbaarse vocalen van Dødsherre Xarim: extremer dan die van Nag en Trondr Nefas samen. Zijn rauwe, lelijke en onverstaanbare keelgeluiden worden begeleid door heldere gitaren die hoog in de mix zitten. De productie is traditioneel, maar niet zo rauw als in 1997/1998, wat de gitaren en drums beter doet uitkomen. Songs worden afwisselend in het Noors en het Engels gezongen en op twee nummers worden de vocalen waargenomen door gastzangers: ‘Vredeskvad’ werd ingezongen door Draug van Kirkebrann en ‘Døpt I Helvetesild’ door Invisius van Blodhemn. Alhoewel ik daar principieel niets op tegen heb en de twee gasten hun werk naar behoren doen, vind ik dat deze bijdrages de flow van ‘Når Avgrunnen Åpnes’ een beetje verstoren, aangezien de gortige strot van Xarim zo opvallend is.

De hele handel werd gemixt en gemasterd door Kark van Dødsengel en het sublieme artwork komt van de hand van José Gabriel Alegría, die ook al tekende voor onder andere Beheaded (Beast Incarnate), Bestia Arcana (Holókauston) en Whoredom Rife (Dommedagskvad). Djevelkult doet niets vernieuwends hier, maar blijft bewust trouw aan de oude Noorse black metal traditie. Fans van Taake tot Gorgoroth, Koldbrann tot Darkthrone en alles tussenin kunnen dit album blindelings aanschaffen.