Acherontas - Faustian Ethos

Acherontas - Faustian Ethos

Label : Agonia Records | Archiveer onder black metal

Koen S. : Acherontas een nieuw album? Check! Zat ik daar op te wachten? Niet echt nee, want ik had ze nog niet verwacht met een nieuwe opname zo kort na ‘Amarta’ (Formulas Of Reptilian Unification Part II) van juni vorig jaar, maar ik ben wel fan van de Griekse band sinds 2011 toen ze ‘Vamachara’ uitbrachten, dus een nieuw album van dit esoterisch gezelschap kan er altijd in.

Blijkbaar werd de muziek voor het nieuwe ‘Faustian Ethos’ al gecomponeerd tijdens de creatie van het vorige album, maar werd achteraf beslist dat dit materiaal een aparte entiteit moest worden. De rituele black metal van ‘Amarta’ blijft onveranderd, maar wordt nu wel heel sober gebracht: weinig tierlantijntjes in dit pure black metal verhaal: ouderwetse, Helleense metal met zeer veel nadruk op de gitaarpartijen. De drie gitaren zijn wel degelijk een meerwaarde en de uitmuntende leads vormen een rode draad doorheen ‘Faustian Ethos’. Zanger en oprichter Acherontas V.Priest maakt vaak gebruik van gesproken vocalen om zijn boodschap over te brengen aan de rest van de wereld en zijn narratieve stem doet soms denken aan Fernando Ribeiro van Moonspell, terwijl harmonieuze gezangen voor de occulte sfeer zorgen. Songs als ‘Τhe Fall Of The First Pillar’ en ‘The Old Tree And The Wise Man’ zijn in de eerste plaats scheurende black metal liederen met krachtige melodieën.

Ondertussen bestaat Acherontas alweer zo’n twintig jaar en met acht langspelers op hun palmares zijn zij doorwinterde meesters van het occulte zwarte metaal. ‘Faustian Ethos’, hun achtste album, is gelijkwaardig aan de rest van hun oeuvre en de Acheronteanen onder ons kunnen deze plaat dan ook zonder nadenken aanschaffen.