Bleeding Through - Love Will Kill All

Bleeding Through - Love Will Kill All

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder metalcore

Patrick : Was het wellicht te voorzien dat Bleeding Through, nadat ze in 2014 gestopt waren, op termijn weer terug zou keren? Was het immers niet Brandan Schieppati die bij het afscheid van de band zei dat we mogelijk in de toekomst nog zouden horen van het vijftal uit Orange County? En zo geschiedde … de stem van Schieppati werd herkend in een teaser - met muziek die dit jaar uitgebracht wou worden - die SharpTone Records op 1 januari 2018 met de wereld deelde. Eind maart volgde de aankondiging dat de band in mei een nieuw album gaat uitbrengen.

Op het nieuwe album ‘Love Will Kill All’ trekt de band de muzikale lijn van weleer door alsof ze nooit zijn weggeweest. Nee, laat ik mezelf daar toch even corrigeren … de paar jaar rust lijkt de band erg goed gedaan te hebben. Het vijftal gaat weliswaar verder met het geluid dat we uit het verleden kennen, maar komt sterker, zwaarder en strakker dan ooit naar voren. De mix van klassieke death metal, symfonische black (keyboards), de rauwe energie en recht voor zijn raap houding uit de hardcore bepalen nu ook weer het geluid, maar het geheel komt (nog) beter uitgewerkt en frisser voor de dag. In vergelijking met een album als ’The Truth’ is er wat aan melodie ingeleverd, aan intensiteit gewonnen (‘Cold World’, ‘Set Me Free’ en ‘No One From Nowhere’), is het geheel met een iets dikker laagje black metal invloeden doorspekt en speelt het keyboard nog steeds een zeer invloedrijke, maar nimmer overheersende, rol (‘Fade Into The Ash’, ‘Buried’). Het resulteert in een album dat de volledige lengte weet te boeien en de fans van weleer geen moment zal teleurstellen.

Het is pas mei 2018 en het einde van het jaar is nog ver weg, maar het gaat mij niet verrassen als aan in december blijkt dat dit ‘Love Will Kill All’ één van de meest overtuigende metalcore albums van dit jaar zal blijken te zijn. Welkom terug, Bleeding Through; het is goed om jullie weer aanwezig te hebben.