Blood of Christ - Unrelenting Declivity Of Anguish

Label : CDN Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Op gebied van death metal kan Canada een aardig woordje meespreken met bands als Kataklysm, Cryptopsy en Gorguts, maar de Canadese scene heeft natuurlijk nog veel meer gave death metal bands te bieden. Blood of Christ uit London, Ontario bijvoorbeeld, het geesteskind van de broers Jeff en Jason Longo, die, zei het met enkele tussenpauzes, sinds 1993 aan de weg timmeren met hun Epic Dark Metal. Na het uitbrengen van hun derde album ‘Breeding Chaos (Anthology III)’ in 2003 werd het echter stil rondom de band en gingen de broers ieder hun eigen weg. Jason sloot zich bij de death metal band Corprophemia aan, waarmee hij twee albums uitbracht en Jeff liet van zich horen in String of Ares. Toch besloten de heren de draad weer op te pakken en met bassist Mark Chandler (Ataxia) en Chris Gooding (Soul Less Divine) op zang werd een nieuwe line-up gevormd waarmee Blood of Christ met de single ‘Echoes from the 7th Dimension’ precies een jaar geleden de eerste nieuwe compositie in veertien jaar tijd uitbracht.

Gelukkig blijft het niet bij deze single, want met ‘Unrelenting Declivity of Anguish’ zal Blood of Christ op 23 mei hun vierde album uitbrengen met daarop zes nieuwe Epic Dark Metal tracks en de eerder genoemde single, opgenomen met producer Thomas Ireland en gemastered door Kataklysm’s Jean-Francois Dagenais. Blood of Christ komt op hun comeback album ‘Unrelenting Declivity of Anguish’ sterker terug dan ooit tevoren. Openingstrack ‘Bane of Pestilence’ begint gelijk lekker met een pakkende riff die je meteen in de juiste stemming brengt. De band mixt brute death metal voorzien van onverwachte breaks, progressieve basloopjes en ontoegankelijke riffs met atmosferische en epische passages, zoals bijvoorbeeld in het derde nummer ‘Dragooned by Jupiter’. ‘Iron River… Conquer The Wilderness’ is nog zo’n nummer wat langzaam en onheilspellend opgebouwd is en uiteindelijk tot een heerlijke groovende death metal song uitgroeit. ‘The Cursed’ is een een typische Blood of Christ song, brute death metal met rollende dubbele basdrums en voorzien van cleane epische gitaar melodieën en aan het einde een echt doom metal outro. In het titelnummer ‘Unrelenting Declivity of Anguish’, dat ook weer zorgvuldig opgebouwd is met een doomachtig begin een bruut death metal intermezzo en wederom in een doompassage eindigt, horen we wazige synthesizergeluiden die het nummer echt een eigen gezicht geven.

Blood of Christ had altijd al een heel eigen geluid en dit hebben ze op hun vierde album absoluut weten te perfectioneren. Het gave van deze band is dat ze heerlijk eigenzinnig zijn en durven te experimenteren, zonder daarbij uit de bocht te vliegen. Met ‘Unrelenting Declivity of Anguish’ leveren de vier heren uit Ontario een inspirerend death metal album af, waarmee de band hopelijk eens uit de schaduw van gevestigde Canadese death metal acts zal weten te kruipen.