Subsignal - La Muerta

Subsignal - La Muerta

Label : Gentle Art Of Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : De echte prog kenners zullen wel van de Duitse band Subsignal hebben gehoord, zo ook ik. Toch kan ik mij niet herinneren dat ik eerder een album van ze heb gehoord. Subsignal komt voort uit de band Sieges Even, en zal wat meer belletjes doen rinkelen, destijds stapten zanger Arno Menses en gitarist Markus Steffen uit de band om een nieuwe groep te starten. Sinds de oprichting in 2008 hebben de mannen met Subsignal inmiddels vier studio albums uitgebracht waarvan de laatste, ‘The Beacons Of Somewhere Sometime’, uit 2015 komt. Nu, drie jaar later, is het alweer tijd voor album nummer vijf, ‘La Muerta’, ofwel, ‘De Dood.

Zoals ik eerder al schreef, ik kan mij niet herinneren dat ik eerder werk van de band heb gehoord. Alhoewel, misschien is het waarschijnlijker dat ik het wel een keertje heb gehoord maar dat ik het niet interessant genoeg vond om het mij te herinneren. Want, om gelijk maar met de deur in huis te vallen, is dat ook een beetje het geval met ‘La Muerta’. Dat kan natuurlijk ook aan mij liggen, want ik weet dat mijn voorkeur ligt bij de hardere en/of de meer experimentele bands in het genre. Subsignal is daarentegen een band die het op safe speelt en (met alle respect) meer progressieve pop muziek speelt, wat dan wel heel toegankelijk is voor groter publiek. Daar is overigens helemaal niets mis mee hoor, heel veel mensen zullen dit ongetwijfeld een sterk album vinden en rationeel gezien vind ik het ook een sterk album. Emotioneel doet het echter weinig met mij. De band speelt super strak, de liedjes zijn zéér melodieus, zeker niet slecht, het geluid is super, en ook de zang is prima, waar het bij andere bands toch wel vaak mis gaat. Zelfs de gastartiest doet het goed, Marjana Semkina (iamthemorning) zing niet onverdienstelijk mee op het liedje ‘Some Kind Of Drowning’, hoewel ik het wel een beetje zoetsappig vind.

‘La Muerta’ is absoluut een solide plaat, eentje die vele rock en metal liefhebbers wel kunnen gaan waarderen. De melodie staat centraal en er zijn veel ‘meezing momenten’ op het album terug te vinden. Toch is het voor mij net iets te generiek, ik mis net dat kleine extraatje wat de muziek onderscheidend maakt ten opzichte van de andere bands in het genre. Ik heb met plezier naar het album geluisterd, vandaar dat een hoge score ook zeker verdient is, maar ik zal het niet vaak meer opzetten. Toch zou ik de prog liefhebbers het wel adviseren om het album wel een luisterbeurt te gunnen.