Ragenheart - The Last King

Ragenheart - The Last King

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Ragenheart is een power metal groep uit Griekenland, de bandnaam is een samentrekking van Rage in heart. Ondanks dat de band al zo’n vijftien jaren bestaat is de band met ‘The Last King’ pas toe aan het tweede album. Dat tweede album schiet na de intro gelijk sterk uit de startblokken met het zes minuten durende titelnummer. Dit is een gitaar georiënteerde mid-tempo metal anthem waar we kennis maken met alle facetten van de band: solide drumpartijen, prima riffwerk en de typische power metal vocalen van John Koroneos.

Ondanks dat de albumtitel nogal cliché aandoet hebben we het hier niet over je standaard afgezaagde “draken en kastelen”-power metal. Ragenheart vermengt inventief onderwerpen als persoonlijke strubbelingen met pakkende zanglijnen en opzwepende refreintjes. Hiermee doet de band denken aan landgenoten InnerWish, die hier heer en meester in zijn. De klasse van InnerWish om een heel album de aandacht vast te houden ontbeert Ragenheart helaas, daarvoor zijn veel van de nummers onderling iets te inwisselbaar. De mid-tempo nummers maken de bulk op van de plaat en verder staan er wel drie nummers op die als ballad aan te merken zijn, waaronder het poepvervelende en veel te lange ‘Dreamer’. Hierdoor wil het allemaal niet echt in een lekkere flow komen. Hoogtepunten zijn het eerder genoemde titelnummer en ‘Metal Rules The Night’, wat een beetje pit in het album brengt. Ragenheart heeft met ‘The Last King’ een heel degelijk album gemaakt, maar er is hier en daar zeker nog ruimte voor verbetering!