High Priestess - High Priestess

High Priestess - High Priestess

Label : Ripple Music | Archiveer onder doom metal

Bart M. : Debuutalbum 'High Priestess' van het gelijknamige trio uit Los Angeles is erg verrassend maar voelt bijzonder vertrouwd aan. Dit is psychedelische doom pur sang.

Het album begint met het prachtige 'Firefly', een nummer dat zo mellow is dat je ondanks de vergruizende riffs bijna zou denken dat het over een luie zondagmiddag gaat. Dat zou trouwens heel goed gekund hebben want de atmosfeer die dit oproept lijkt op hetgeen bepaalde, blijere jaren 60 bands vertolken. Het is pas bij nummer twee, 'Despise', dat we echt duidelijk een beeld krijgen van wat deze band aan het doen is, en terwijl het nummer zich ontwikkelt van een sobere, Spaanse intro naar een veel zwaarder en dronier gedeelte krijgen we de volledige, woeste woede van de stem van Mariana Fiel over ons heen. Het pakt je bij de keel en zorgt voor koude rillingen over je rug, maar doet dat met korte, krachtige uithalen zodat het niet te veel wordt allemaal. 'Mother Forgive Me'. Ik kan nauwelijks begrijpen wat hier gebeurt. Ten eerste is er muzikaal niks op aan te merken, maar thematisch is het zo bijzonder interessant. Wat de hoge priesteres hier doet is een aantal Christelijke kernwaarden nemen en die op een subtiele manier ombuigen zodat er één of ander pervers ritueel ontstaat. Dit alles wordt des te meer kracht bij gezet door het gebruik van een onschuldige, meisjesachtige stem en een achtergrondmelodie die doet denken aan het nummer 'Black Sabbath'. Het past allemaal perfect in elkaar. Uiteindelijk is daar 'Earth Dive' en gelijk vanaf het begin al krijg je het idee dat iemand je bij de hand neemt en je leidt naar een rijk van duistere fantasie. De dromerige gitaren, het hypnotiserende orgel, de verleidelijke stem. Een lied waarvan je hoopt dat het eindeloos door zal gaan. Omdat ik niet graag een nummer-bij-nummer recensie schrijf heb ik 'Banshee' en 'Take The Blame' niet genoemd, maar die passen ideaal tussen de reeds genoemde liedjes.

Dit album heeft alles wat de muziek uit de jaren zeventig zo geweldig maakt: de psychedelica, het avontuur, de vrijheid, de vibe, maar ook de originaliteit. High Priestess begrijpt waar deze muziek over gaat en is daarom in staat om al deze goedheid in hun eigen krachtige en unieke manier over te brengen, bijgestaan door geweldig veel heerlijke doom riffs.