Michael Kratz - Live Your Life

Michael Kratz - Live Your Life

Label : Art Of Melody Music | Archiveer onder hardrock / aor

Wim S. : Het album ‘Live Your Life’ van Michael Kratz is al een paar maanden uit maar hij heeft ons land nu pas bereikt. En dat is eigenlijk een geluk bij een ongeluk, want nu de zon volop schijnt en iedereen van een drankje op een terras, komt dit album beter tot zijn recht. Michael Kratz laat op dit album namelijk klassieke AOR/West Coast Pop/Rock horen; muziek waarbij de zon wel moet gaan schijnen.

Kratz is van huis uit drummer van de band Kandis en heeft met name in eigen land – Denemarken – een behoorlijke status. Maar als ik zie wie hij allemaal heeft weten te strikken om een bijdrage te leveren voor zijn solo album, dan zal hij toch bekender zijn dan ik zou denken. Want als mensen als Michael Landau en Steve Lukather, toetsenist David Garfield en Dom Brown (Duran Duran) meedoen op je plaat, dan wil dat wel wat zeggen. En de onvermijdelijke Allesandro Del Vecchio is ook van de partij! Zoals gezegd, Kratz is dus een drummer maar helaas heeft hij op deze solo schijf besloten om zelf te gaan zingen. En dat kan hij eigenlijk niet. Let wel, hij zingt niet vals of zo, maar je hoort gewoon iemand met een saaie stem. Hij mist bereik en natuurlijke souplesse. En dat is jammer, want bij klassieke AOR is de solo zang van groot belang. Het album opent met het fijne ‘We All Live In This Nation’, dat kraakhelder klinkt en wat nog verder wordt opgeleukt door een waanzinnige gitaarsolo van Michael Landau. Niet minder fraai is ‘This Town Is Lost Without You’, waarin Steve Lukather zijn snaren laat spreken. Ook ‘What Did I’ mag er zijn, hoewel de vocale tekortkomingen van Kratz hier wel duidelijk worden. Vervolgens zakt het album in met nietszeggende tracks als ‘Never Take Us Alive’ en ‘Game of Love’ (echt verschrikkelijk slecht). Gelukkig is ‘Paradise Lost’ weer een nummer wat lekker klinkt, inclusief kinderkoor (?). ‘Shade’ is weer helemaal niets, terwijl ‘Dying Young’ een mooi, gevoelig nummer is dat met een goede zanger nog geweldiger zou klinken. Hetzelfde geldt voor het laatste nummer ‘In Between’: mooie gitaren, mooie klanktapijten, mooi koortje maar de stem van Kratz kan zo’n nummer helaas niet dragen. Typisch een album dat me een beetje een dubbel gevoel geeft.