Nocturnal Graves - Titan

Nocturnal Graves - Titan

Label : Season Of Mist | Archiveer onder death metal / grindcore

Nima : Deze Australische geweldenaren rondom (ex-)leden van bands zoals Denouncement Pyre, Deströyer 666 en Sithlord hebben met ‘Satan’s Cross’ (2007) en ’…from The Bloodline of Cain’ (2013) al twee sterke langspelers uitgebracht. Voor degene die de band nog niet kennen; Nocturnal Graves speelt een combinatie van ouderwetse thrash, black en death metal met de nodige traditionele heavy metal invloeden, met een typisch Australische sound en benadering. Denk maar aan de bandleden’s voormalige en huidige werkgevers en bands zoals Gospel Of The Horns, Razor Of Occam, Assaulter, Impious Baptism en soortgelijke acts.

Deze maand slaat het kwartet weer keihard toe met hun derde langspeler, ‘Titan’. In principe gaat dit album veder in dezelfde stijl en wat we hier hebben is wederom een combinatie van de extremere metal genres. Uiteraard is er ook hier bijzonder veel aandacht voor melodie, die het geheel een extra duistere en enigszins mysterieuze dimensie geeft. Waren het echter thrash en black metal die op de voorgaande albums de bovenhand hadden, ligt de nadruk op ‘Titan’ meer op death metal. Er wordt vaker gas terug genomen, waardoor de plaat over het algemeen iets zwaarder en lomper klinkt dan diens voorgangers. Het mag daarbij niet onvermeld blijven dat we hier een aantal van de meest technische stukken hebben die we tot nu toe van de heren hebben gehoord. Wat dat betreft moet ik tijdens de meer death metal-gerichte stukken vaak denken aan bands zoals Morbid Angel en God Dethroned. Hierdoor knallen de agressieve uitbarstingen echter er nog harder uit en hebben meer impact.

Door diens veelzijdige karakter, vele tempowisselingen en technischere benadering is ‘Titan’ over het algemeen iets moeilijker te verteren dan diens voorgangers. Er gebeurt simpelweg ontzettend veel en als je even niet oplet ben je de draad enigszins kwijt. Nou word je gelukkig snel bij de les geroepen, maar over het algemeen vereist de muziek de nodige aandacht. Het heeft mij dan ook enkele luisterbeurten gekost alvorens de plaat mij echt te pakken had. Dat in tegenstelling tot de vorige albums die meteen keihard er in sloegen. Ik moet ook zeggen dat mijn voorkeur toch meer uitgaat naar de uptempo black/thrash benadering, maar dat is uiteraard een kwestie van smaak. Het feit is dat we hier de meest afwisselende, meest technische en best-doordachte composities van de band hebben, en dat men daardoor – en mede door de toename van de death metal invloeden – een breder publiek zal aanspreken. Fans van de voorgaande albums en fans van extreme en technische death, thrash en black metal zoals bovengenoemde landgenoten en bands zoals Desaster, Noctrunal Witch, Pentacle, Manzer etc. kunnen ook ‘Titan’ gerust in huis halen.