Skinned - Shadow Syndicate

Skinned - Shadow Syndicate

Label : Xenokorp | Archiveer onder death metal / grindcore

Wim S. : Het Amerikaanse Skinned is met ‘Shadow Syndicate’ alweer toe aan haar vijfde release maar hun vorige releases hebben de burelen van Lords Of Metal nooit bereikt. Waarom? Joost mag het weten. Ik lees verder dat de band al twintig jaar (!!!) bestaat en ontelbare optredens heeft gedaan in binnen –en buitenland. Maar ik ken ze dus echt niet. Excuses daarvoor. Skinned speelt vrij donkere death metal met zo nu en dan wat black metal invloeden, uitgevoerd door vrij virtuoze muzikanten.

In opener ‘Wings Of Virulence’ horen we die ingrediënten al duidelijk. Een death metal track met aan het einde een stuk black metal, vooral ook door de vocalen. Echt van leer trekt de band vervolgens in het virtuoos gespeelde ‘As Their Bodies Fall’, (die basspartijen!) met gastvocalen van ene Josh Welshman, brulboei van labelgenoten Defeated Sanity. Ook in ‘We Are The End’ horen we een mix van death –en blackmetal vocalen, ondersteunt door razendsnelle riffs en dito drumpartijen. Voordat de verveling intreedt (het raast allemaal maar door) komt de band op het juiste moment met ‘Black Rain’, met ingetogen instrumentaal nummer met veel melodie. Vervolgens gaat het weer in volle vaart verder, terwijl in het technische interessante ‘Hollowed Earth’ de band genadeloos beukt. Het album is geproduceerd door Dave Otero (Cattle Decapitation) en die heeft het album een volle, heldere sound meegegeven. De band heeft na het opnemen van het album direct afscheid genomen van twee bandleden (een van de twee gitaristen en de drummer) en deze plekken zijn inmiddels weer opgevuld zodat de band deze zomer met een gerust hart kan gaan touren met Legendary.