Necros Christos - Domedon Doxomedon

Necros Christos - Domedon Doxomedon

Label : Sepulchral Voice Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Pim B. : Jezus Christus is dood. Necros Christos ook, althans bijna. ‘Domedon Doxomedon’ is namelijk het laatste werkstuk van deze doom/death metal band uit Berlijn. De band rond Mors Dalos Ra zal nog wel optreden de komende tijd, maar nieuwe muziek zal niet meer volgen. Drie albums is genoeg en deze laatste is een behoorlijke zit. ‘Domedon Doxomedon’ duurt bijna twee uur en valt uiteen in drie CD’s (of LP’s) met steeds negen tracks. Daar is over nagedacht want Kabbalistische numerologie is belangrijk voor Necros Christos. Zo is het debuut ‘Trivne Impvrity Rites’ opgebouwd uit drie delen en staan er op ‘Doom Of The Occult’, naast de interludes, negen volledige songs en bevat de EP ‘Nine Graves’ ook negen tracks. Je kunt Necros Christos dan ook best als religieuze band omschrijven en dan vooral met de blik gericht op het occulte, esoterische of gnostische karakter van het geloof. En dat aspect past prima bij de donkere muziek die ze componeren.

Dit laatste werkstuk bestaat dus uit 27 tracks. Negen daarvan kun je bestempelen als echte songs, de rest zijn kortere stukjes (vaak instrumentaal) die de band Temples of Gates noemt. Dit is bij Necros Christos niets nieuws en wat mij betreft voegt het heel veel toe aan de sfeer. Als aanvulling maakt het een album juist af en is het bepalend voor het einderesultaat. Ik moet wel meegeven dat een speelduur van bijna twee uur veel van je eist. Ik was ook niet meteen overtuigd omdat het een lang album is en de “echte” songs ook best lang zijn, gemiddeld zo’n tien minuten. Of zal het toch negen minuten gemiddeld zijn? Ik heb het niet nagerekend, maar het zou me niets verbazen als het ook zo is.

Omdat ik het voorgaande werk erg waardeer, heb ik ‘Domedon Doxomedon’ de ruimte gegeven om te groeien. Uiteindelijk is mijn oordeel dat het een geslaagd werkstuk is vol met donkere doom/death die wel als typisch Necros Christos klinkt. Toch hoor je ook wel invloeden van bijvoorbeeld Morbid Angel of Hellhammer in de sound doorsijpelen. Het belangrijkste aspect vind ik echter dat Necros Christos met opgeheven hoofd kan zeggen dat ze een mooie discografie nalaten. Teleō.